Niedawno obiegła media sensacyjna jak na Polskę informacja o otwarciu nowej linii kolejowej do nowootwartego Portu Lotniczego Lublin w Świdniku http://biznes.onet.pl/nowa-linia-kolejowa-do-portu-lotniczego-lublin,18858,5331795,13329086,fotoreportaze-detal-galeria. Wcześniej, k’woli prawdy, podobne newsy mogliśmy usłyszeć o odcinkach kolejowych do portów lotniczych w Balicach czy na Okęciu.

Na Pomorzu natomiast powołano spółkę, celem której będzie budowa Pomorskiej Kolei Metropolitarnej, zapewniającej skomunikowanie Gdańska i Gdyni z gdańskim Portem Lotniczym http://pl.wikipedia.org/wiki/Pomorska_Kolej_Metropolitalna.

A co w obecnym województwie o dziwnej nazwie śląskie? Dziwnej, bo nie przekładającej się nijak na obszar, który obejmuje! Zob. np. „Kłamstwo nazwy…”. Pat i konsternacja! Nie dość że pyrzowicki Port Lotniczy znajdujący się w Zagłębiu Dąbrowskim stracił już trzecie miejsce, jeśli idzie o roczny potok podróżnych na rzecz Gdańska to na dodatek w województwie lansowany jest utopijny projekt budowy kolei przez Bytom, wcześniej przecinający na wpół gminę Bobrowniki. Wzbudza to rzecz jasna u mieszkańców konsternację i oburzenie http://www.tvs.pl/36799,wyburza_domy_aby_zbudowac_linie_kolejowa_mieszkancy_protestuja.html , http://www.bobrowniki.pl/informacje,kolej_regionalna,32,1.html , http://www.bobrowniki.pl/informacje,kolej_szybka,33,1.html , http://tarnowskiegory.naszemiasto.pl/artykul/1423015,jazda-do-pyrzowic-po-starym-torze-samorzadowcy-chca-zmiany,id,t.html.

Cały problem z budową linii kolejowej na lotnisko polega na tym że w województwie „śląskim” robione jest wszystko, by nie dopuścić do adaptacji na ten cel już istniejącego odcinka linii kolejowej 182 od strony Łaz i Zawiercia. Linią tą dowożone jest paliwo do lotniska. Już zwracaliśmy uwagę na tą sprawę wcześniej http://grzegorzjaszczura.pl/?p=320, http://grzegorzjaszczura.pl/?p=539, http://grzegorzjaszczura.pl/?p=581, http://grzegorzjaszczura.pl/?p=15188.

Być może kogoś po drugiej stronie Brynicy kuje tu słowo Zagłębie i na siłę lansuje śląski projekt połączenia kolejowego, nie zważając przy tym na protesty mieszkańców. Inna sprawa, że tzw. Śląsk nie ma Portu lotniczego pasażerskiego na swoim terenie i musi posiłkować się takowym na terenie Zagłębia Dąbrowskiego, czyli w Pyrzowicach. Niewątpliwie brak im infrastruktury w tym zakresie.

Konieczność budowy linii na lotnisko przez (oraz w w) Zagłębie Dąbrowskie jest szeroko komentowana w mediach praktycznie od 10 lat. W sprawę zaangażowało się wiele podmiotów, np. portal pasazer.com zorganizował szeroko zakrojoną akcję pn. „Kolej na Pyrzowice” http://www.pasazer.com/art-3153-kolej,do,pyrzowic,czyzby,przez,zaglebie.php. Wtedy to pojawił się w mediach pierwszy graficzny przebieg wspomnianego połączenia z lotniskiem.

W 2009 r. doszło do naszego spotkania z Ireneuszem Dylczykiem, wcześniej związanym ze wspomnianym portalem komunikacyjnym, byłym już dyrektorem w firmie lotniczej Jet-Air. Po naszej interwencji, w sprawie tej złożono nawet interpelację do władz województwa. Wnoszącym był ówczesny zagłębiowski radny sejmiku Krzysztof Stachowicz. Przy merytorycznym wsparciu I. Dylczyka opracowaliśmy wtedy nowy wariant graficzny połączenia kolejowego z lotniskiem w Pyrzowicach, będący swoistym rozwinięciem już wcześniej istniejącej koncepcji o aspekt lokalny.

W części drugiej omówimy główne założenia projektu.

Dawid Kmiotek, Grzegorz Jaszczura

Komentarze

10 komentarzy do “Kolej na lotnisko przez Zagłębie Dąbrowskie cz.I”

  1. ironiczny, 8 sty 2013 o 9:29

    Adaptacja linii kolejowej przez Łazy jest z punktu widzenia ekonomii bardziej opłacalna

  2. Zgred, 8 sty 2013 o 9:44

    Fakt pomijania inwestycji w Zagłębiu przez śląskie dowództwo województwa jest oczywisty. To samo dotyczy DTŚ-ki.

  3. olac ich, 8 sty 2013 o 9:53

    Dabrowa niech oleje to lotnisko i buduje polaczenia z Balicami. Wiecej przewoznikow, wiecej polaczen. A zadupie slaskie niech sie otoczy murem bedzie spokoj od nich.

  4. Zgred, 8 sty 2013 o 10:32

    Prawda to jest alternatywa.

  5. hawk, 8 sty 2013 o 21:45

    Tylko połączenie kolejowe z lotniskiem pozwoli na jego rozwój. A jedyne istniejące połączenie jest przez Siewierz

  6. Rekin, 30 sty 2013 o 17:00

    Pociąg z Katowic do lotniska przez Siewierz nie ma sensu ekonomicznego dla każdego kto w podstawowym stopniu zna geografię. Nowe połączenie musi być konkurencyjne czasowo do autobusu.

  7. hawk, 24 lut 2013 o 4:08

    do Rekina:
    Mówisz tak jak te głupki które lansują połączenie przez Bobrowniki. I co mają z tego ? Konflikt z mieszkańcami. Jedyne rozsądne połączenie to połączenie przez Zagłębie (Siewierz, Ząbkowice, Będzin, Sosnowiec). Potem należałoby odbudować torowisko przez Tarnowskie Góry i okrężną pętlą skomunikować całą aglomerację z lotniskiem.
    Najważniejsze by wilk był syty i owca cała !!!

  8. myślący, 15 gru 2014 o 19:36

    Sprawa dojazdu do lotniska Pyrzowice byłaby prosta po uruchomieniu linii autobusowej, dopasowanej do rozkładu lotów. Trasa ze Sosnowca, przez Będzin, Dąbrowę Górniczą, Ząbkowice z przystankiem końcowym przy lotnisku.
    Komunikacja PKP jest bardzo trudna; przez Łazy dwukrotnie dłuższa. Nowa linia kolejowa wymaga wielowątkowego studium pod względem geologicznym, geodezyjnym, a przede wszystkim wywłaszczeniowym i ogromnych kosztów.
    To nie temat dla forumowiczów…

  9. zett, 8 sty 2015 o 8:56

    A mnie „kuje” to wieczne wywlekanie granic

  10. zibio, 16 cze 2015 o 19:21

Zostaw komentarz




Ta strona wykorzystuje pliki cookie przechowywane na twoim komputerze. Jeżeli nie zgadzasz się na to opuść stronę lub wyłącz obsługę plików cookie w przeglądarce. Więcej informacji o plikach cookie znajdziesz na tej stronie