Konferencja „Transport a gospodarka”

Kategorie: Aktualności   | 14 czerwca, 2016

konferncja-1W dniach 9-10 czerwca tr. w Dąbrowie Górniczej odbywała się konferencja „Transport a gospodarka”. Tematem był wpływ systemu transportowego na gospodarkę regionów – województwo śląskie. Program obejmował m.in. wizyty w prywatnych hutach w Dąbrowie Górniczej, tj. ArcelorMittal i Bankowej oraz kilka paneli tematycznych dotyczących wspomnianego transportu i gospodarki. Rząd reprezentował Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju Pan Witold Słowik. Obecny był krótko także Wiceprezes PKP S.A. Pan Jarosław Kołodziejczyk. Byli także przedsiębiorcy z branży i przedstawiciele nauki.

20160610_125226Jako radny Rady Miejskiej Dąbrowy Górniczej wspólnie z  kolegą Dawidem Kmiotkiem, asystentem posła Ziemi Zagłębiowskiej Pana Roberta Warwasa, przedstawiliśmy w jednym z paneli (panel III) ogólne koncepcje potencjalnego rozwoju systemu transportowego w Zagłębiu Dąbrowskim i na Górnym Śląsku. Koncepcje opierające się głównie na istniejącej infrastrukturze kolejowej.

Można mówić o trzech podstawowych obszarach naszych rozważań, które objęły:

Szybką Kolej Regionalną,

kolej szerokotorową z Euroterminalem w Sławkowie

– oraz budowę sieci połączeń miast GOP z Portem Lotniczym w Pyrzowicach.

Te tematy leżą także w sferze zainteresowań, co należy podkreślić, biura posła R. Warwasa.

20160610_125201Jak wspomniałem we wprowadzeniu do naszej prezentacji w trakcie konferencji, pierwsze nasze działania i kroki koncepcyjne sięgają roku 2009, kiedy doprowadziliśmy do skierowania interpelacji do marszałka województwa w sprawie linii kolejowej przez Zagłębie Dąbrowskie na lotnisko w Pyrzowicach. Spotkało się to niestety z brakiem zainteresowania ze strony samorządów miast Zagłębia Dąbrowskiego, pomimo że sprawa została wtedy przedstawiona w mediach. Zobacz także.

prezentacja-4Ostatnia zmiana władzy w kraju, zainteresowanie tematem posła na Sejm RP Ziemi Zagłębiowskiej pana Roberta Warwasa, w tym skierowana przez niego interpelacja w temacie ogólnie to ujmując Euroterminalu w Sławkowie oraz pomoc w pracach nad tym tematem przyczyniły się do tego, że mogliśmy przedstawić nasze stanowisko w tej materii.

prezentacja-9Uważamy, że proponowane rozwiązania pozytywnie odbiłyby się zarówno na  gospodarce regionu jak i na dywersyfikacji gospodarki naszego kraju. Tu głównie chodzi oczywiście o większe otwarcie się na  południową i wschodnią część Eurazji (zamieszkiwanej przez 5 mld ludzi, co stanowi 70% ludności świata) i przeciwstawienie się dominującemu wpływowi gospodarki niemieckiej. Powołałem się także na expose Pani Premier nowego rządu oraz Pana Prezydenta RP.

20160610_105853Kol. D. Kmiotek dokonał prezentacji w formie kilkunastu slajdów. Właściwie spotkało się to z pozytywną reakcją uczestników. Trzeba podkreślić, że do panelu nr III był zgłoszony także Prezydent Dąbrowy Górniczej Z. Podraza (Lewica), ale niestety swojego stanowiska nie przedstawił, ani nikt z urzędu się nie pofatygował do tej czynności. Właściwie Pan Prezydent Z. Podraza ograniczył się do tradycyjnej celebracji na otwarciu konferencji. Wygląda na to, że władze Dąbrowy Górniczej czekają na pozytywne działania nowego rządu w tym temacie. O tym jak wyglądają dworce w Dąbrowie G. możesz przeczytać tutaj: http://grzegorzjaszczura.pl/?p=23873#more-23873.

W naszym panelu wystąpił także dr hab. inż. prof. nzw. Politechniki Śląskiej Kazimierz Kłosek (nota bene z mojego wydziału) oraz Prezes Zarządu Koleje Śląskie Sp. z o.o. Pan Wojciech Dinges.

20160610_124015Jeżeli chodzi o K. Kłoska, to nawoływał do odejścia od budowy kolei w sposób tradycyjny, na rzecz rozwiązań innowacyjnych, na przykład poprzez budowę kolei naziemnej w postaci estakady. W tym miejscu jednak warto byłoby zwrócić uwagę na fakt, podniesiony nieco wcześniej przez wiceministra W. Słowika, że łączna alokacja środków unijnych na wszystkie projekty związane z transportem to 10 miliardów Euro. Niby dużo, ale z drugiej strony przy takich zaniedbaniach infrastrukturalnych jakie mamy na kolei może i ta kwota okazać się niewystarczająca. Dlatego nie ma co się łudzić, projekty innowacyjne musimy odłożyć na później, po to choćby, aby wykorzystać w okresie programowania w sposób najbardziej efektywny środki, jakie mamy do dyspozycji. Projekty innowacyjne to melodia przyszłości, teraz jednak musimy wydatkować posiadane środki głównie na rewitalizację i odbudowę zdewastowanych odcinków kolei i to w sposób tradycyjny. Wystąpienie profesora było ciekawe, tym bardziej że profesor zwrócił uwagę na jeden fakt często pomijany w takich dyskusjach, a mianowicie na rolę, jaką odgrywa podłoże (czyli to co jest pod ziemią) przy realizacji tego typu inwestycji. W naszym regionie jest to o tyle istotne ze względu na szkody górnicze.

Komentarze

2 komentarze do “Konferencja „Transport a gospodarka””

  1. czytelnik, 14 cze 2016 o 15:48

    ok

  2. DG, 14 cze 2016 o 17:43

    100/100

Zostaw komentarz




Ta strona wykorzystuje pliki cookie przechowywane na twoim komputerze. Jeżeli nie zgadzasz się na to opuść stronę lub wyłącz obsługę plików cookie w przeglądarce. Więcej informacji o plikach cookie znajdziesz na tej stronie