O programie naprawczym ZCOSS im. S. Starkiewicza w Dąbrowie Górniczej było już szeroko na blogu. Nawet o nowym nowym programie, ponieważ przedstawiłem moje wystąpienie z Komisji Ochrony Zdrowia i Pomocy Społecznej z dnia 26.01.2022 r. kilka dni temu na blogu. Na sesji Rady Miejskiej Dąbrowy Górniczej w dniu 02.02.2022 r. głosowano projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Programu Naprawczego ZCOSS (druk nr 185). Przedstawię swoje wystąpienie sesyjne Szanownym Czytelnikom. Jest krótsze niż na komisji, ponieważ radny zgodnie z regulaminem ma 5 minut na wypowiedź. A tak swoją drogą, razem z Przewodniczącym Rady Miejskiej Panią A. Pasternak (teraz Nowa Lewica) staramy się to kontrolować. 🙂 . Tu zaznaczę, że prezydenci mogą gadać do woli, broniąc swoich, czasami zadziwiających koncepcji.

Szkoda tylko, że jak wynikało z wypowiedzi, ani Pan Prezydent M. Bazylak (kiedyś SLD, obecnie bezpartyjny, ale zdecydowanie twardy antyPIS), (tym bardziej Pani II Wiceprezydent B. Borowiec (obecnie Nowa Lewica), ani radni koalicji lewicowej rządzącej w Dąbrowie Górniczej nie zrozumieli moim zdaniem tego przekazu.

Szanowni Mieszkańcy! Szanowni Państwo!

Chciałbym przekazać kilka uwag do tego projektu uchwały. Przy czym zaznaczam, że dokładniejszą analizę nowego Programu naprawczego z dnia 29.10.2021 r. przeprowadziłem na Komisji Ochrony Zdrowia i Pomocy Społecznej w dniu 26.01.2022 r. Informuję Szanownych Mieszkańców Dąbrowy Górniczej, że mogą się z nią zapoznać na stronie: www.grzegorzjaszczura.pl.

Zacznę od tego, że zgodnie z moimi przewidywaniami Program naprawczy na lata 2020-2022 szpitala miejskiego ZCOSS nie zostanie zrealizowany, wbrew optymizmowi przy jego zatwierdzaniu radnych koalicji lewicowej, a nawet części PISu. Niestety ze strony Podmiotu tworzącego dla szpitala miejskiego zamiast pomocy było bowiem raczej obcinanie finansów. A przecież to podmiot tworzący przekazał swego czasu na Fundusz założycielski szpitala kwotę 44.329.862,94 zł.

Jak wynika z odpowiedzi Pana Prezydenta na mój wniosek z sesji 22.12.2021 r., dot. m.in. sposobu finansowania przez miasto przedsięwzięcia „ZCO-realizacja I i II etapu” za lata 2013-2021, zresztą otrzymanej po sporych perturbacjach i dopiero po złożeniu przeze mnie interpelacji w tej sprawie, okazuje się, że w latach 2020 i 2021 wydano na to przedsięwzięcie 0,00 zł, a w latach 2016-19 to circa 3,6 mln zł.  Jak się dobrze przyjrzeć wydanym 26.753.820,25 zł na to przedsięwzięcie, to właściwie gros tych pieniędzy jest związanych z zakupem aparatury i wyposażenia. Przeszło 18 mln zł z tego przypada na rok 2014. Niestety, dlatego m.in. sam budynek ulega deterioracji, a niepłacenie wykonawcy pociąga za sobą horrendalny przyrost odsetek do zapłaty. Co będzie ze stropami, które są miejscami niedozbrojone? Nie wiem.

Co do pozostałych 58.744.162,41 zł wydatków na inne cele przekazane do szpitala przez ostatnie 10 lat przez Miasto, to połowa to pożyczki i pokrycie części strat. Mam na myśli 15,3 mln zł pożyczek, które zgodnie z WPF mają być zwrócone i 11.013.500,49 zł, które pokrywały częściowo straty jednostki (było tak w tym okresie 2 razy).

Liczby nie kłamią, mimo że przecież nawet nie poprawiono wyniku finansowego zgodnie z uwagami biegłego rewidenta badającego sprawozdanie finansowe szpitala, przykładowo za 2019 czy 20. rok. Niestety moje słuszne z perspektywy szczególnie ostatniego roku sugestie i wnioski, lewicowi przedstawiciele zarówno w Radzie Społecznej jak i w Radzie Miejskiej (Komisji Ochrony Zdrowia i Pomocy Społecznej) odrzucali jednocząc się przeciwko moim propozycjom. Wg mnie był to błąd.

Abstrahując w tej chwili od uwag biegłego rewidenta należy zauważyć, że brak inwestycji w szpitalu bezpośrednio przekłada się na jego wynik finansowy, konkretnie stratę, a to powoduje, że z budżetu musiały iść pieniądze na pokrycie straty przewyższającej amortyzację w szpitalu.

Wyniki finansowe szpitala nie poprawiają się. Widać to po coraz większym ujemnym zysku netto, wskaźnikach finansowych, rosnących ujemnych kapitałach własnych, zobowiązaniach krótko i długoterminowych czy wielkości – ujemnej kapitału pracującego.

Pani II Wiceprezydent B. Borowiec (SLD-Nowa Lewica) sugerowała mi na komisji za niedopuszczalne porównywanie wyników zawartych w nowym Programie Naprawczym, do wyników przewidywanych w Programie Naprawczym 2020-2022. Niby z powodu pandemii, ale przecież Szanowni Radni przyjęli tamten Program Naprawczy (na lata 2020-2022) w dniu 27.01.2021 r., czyli w rozwiniętej pandemii i w 13-tym miesiącu jego realizacji (należało go skorygować, zweryfikować pod tym względem, a nie mieć teraz do mnie pretensji, że mówię i SPRAWDZAM)!

Z nowym Programem Naprawczym sytuacja podobna. Chciałbym zauważyć, że zapiski w nim zawarte przykładowo dotyczące zysku netto na koniec 2021 r. -17.907.745,29 zł już się zdezaktualizowały, bo wynoszą wg szpitala ZCOSS aż -19.496.000,00 zł! To, co my chcemy zatwierdzić przyjmując ten program? Nieprawdę? Program jest datowany na 29.10.2021 r., a mamy luty 2022 r.

O odsetkach wobec grupy Climy powiem tylko, że będą jeszcze bardziej rosły z powodu wzrostu stopy referencyjnej od nowego roku.

Jeszcze jedna sprawa:

Ostatnio Pan Prezydent oraz Pani Wiceprezydent w swoich wystąpieniach dot. szpitala „pomawiali” Ministra Zdrowia o odebranie 3 mln zł szpitalowi, w konkursie na „Doposażenie zakładów radioterapii”.

W rzeczywistości w trakcie konkursu ofert pod koniec 2021 r., na realizację zadania Narodowej Strategii Onkologicznej pn. „Doposażenie zakładów radioterapii” – zakup systemu planowania radioterapii z dodatkami do systemu, szpital ZCOSS zawyżył w ofercie konkursowej liczbę wykonanych procedur napromieniania w ramach lecznictwa stacjonarnego i ambulatoryjnego w latach 2018-2020 prawie dwukrotnie (o 90%). Komisja Konkursowa w wyniku odwołań  uwzględniła liczbę wykonanych procedur napromieniania przez Oferentów podaną przez NFZ.

Odbyło się to zgodnie z zarządzeniem Ministra Zdrowia z 25.04.2018 r. w sprawie prowadzenia prac nad opracowaniem i realizacją programów polityki zdrowotnej oraz wyłaniania realizatorów innych programów realizowanych przez ministra właściwego do spraw zdrowia (Dz. Urz. Min. Zdrowia z 2018 r. poz. 30 ze zm.). Dlatego Panie Prezydencie może należałoby przeprowadzić kontrolę informacji, którą Pan otrzymuje i ew. przeprosić Ministra Zdrowia?

Jak wygląda sprawa składania wniosków o kontrakty w innej tematyce? Może wykorzystać najbliższy czas na kontrolę tego zakresu działań szpitala ZCOSS? 

Pani II Wiceprezydent B. Borowiec (Nowa Lewica) odpowiadała na moje wystąpienie, słuchając go chyba przez jakieś urządzenie szyfrujące (ew. deszyfrujące), bo moje słowa jakoś inaczej rozumiała. Ja mówiłem, że są pożyczki, które mają być spłacane – wg niej ja jestem przeciwko pożyczkom; ja mówiłem, że pandemię należało uwzględnić, ona, że ja mówię, że pandemia nie ma wpływu na wyniki szpitala. Jakiś absurd, to tylko takie prostsze przykłady. Mógłbym ten wątek rozwinąć, ale wpisy i tak są przydługie.

Mnie dziwi, że lewaki nie korzystają z mojej wiedzy i spostrzeżeń, albowiem to oni latami bronili chorej sytuacji z p.o. Dyrektorem Z. Grzywnowiczem (SLD) w szpitalu, zresztą wraz z prezydentem Z. Podrazą (m.in. SLD) (zobacz koniecznie: http://grzegorzjaszczura.pl/?p=39013#more-39013) czy tego niezrealizowanego Programu Naprawczego na lata 2020-2022, a nie ja.  Ja po prostu wcześniej przewidziałem te wtopy! Etc.

Głosowanie nad projektem uchwały potwierdza moje powyższe tezy i przypuszczenia. 21 radnych (koalicji PO-KO-Nowa Lewica-quasiniezależni-P. Ślusarczyk) byli za, a 4. radnych PIS było przeciw.

Komentarze

7 komentarzy do “sesja 02.02.2022 r. – ZCOSS (odsłona 147, cz. 2)”

  1. Arioch, 4 lut 2022 o 20:35

    Radny Reszkę zmienił front w sprawie szpitala. Rok temu gdy stawała sprawa programu naprawczego ZCO mówił i pisał iż przedstawione tezy przeciwko programowi są nie merytoryczne. Czas pokazał iż sromotnie się pomylił .Nie chce domniemywać iż ma to inne podłoże niż nawrócenie na drogę przyzwoitości . Będę się przyglądał jak ewoluować będzie postawa naszego towarzysza .
    Ta ostatnia sesja Rady Miejskiej pokazała iż rozłam w PIS-ie się utrzymuje . Jestem ciekaw czy to zasługa baronowej EWY Malik . Zawiesiła Radnego Ślusarczyka już prawie dwa lata temu . Obecna sesja pokazała dlaczego nadal go nie wyrzuciła z PIS-u. Nie chce domniemywać iż ten radny jest piata kolumnom pracujacy dla PO i Lewicy to zaczyna być coraz ciekawsze .

  2. Wick, 5 lut 2022 o 0:53

    PIS sypie się nie tylko w Zagłębiu.

  3. dziennikarz, 5 lut 2022 o 0:57
  4. Ewa, 6 lut 2022 o 2:54

    W szpitalu ostatni gasi światło……

  5. Mieszkaniec DG, 6 lut 2022 o 11:47

    Szpital pod rządami lewicy pada.

  6. Wick, 6 lut 2022 o 19:10

    Wyborcy z Dabrowy wolą powolną smierć niz zrezygnować z lewicy.

  7. Obserwator, 7 lut 2022 o 21:44

    Do Wicki: Pis w Zagłębiu sam się niszczy, a baronowa temu sprzyja. Ot cała prawda.

Zostaw komentarz




Ta strona wykorzystuje pliki cookie przechowywane na twoim komputerze. Jeżeli nie zgadzasz się na to opuść stronę lub wyłącz obsługę plików cookie w przeglądarce. Więcej informacji o plikach cookie znajdziesz na tej stronie