W poprzednim wpisie dotyczącym sesji Rady Miejskiej Dąbrowy Górniczej w dniu 14.12.2022 r. wspomniałem, że była to sesja tzw. budżetowa. Aczkolwiek pisałem wtedy o fuzji FPŻ Sp. z o.o. z PM MZUM.PL S.A. Zobacz. A dzisiaj troszkę o projekcie w sprawie budżetu na 2023 r. oraz projekcie w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2023-2026.

Zaczynając od końca, czyli od głosowania, to należy podkreślić, że koalicja lewicowa (POKO-NL-TPDG-quasiniezależni) pod przywództwem Pana Prezydenta M. Bazylaka (dawniej SLD, obecnie bezpartyjny) „spięła się”, a nawet przekonała do ww. projektów uchwał radnego J. Reszke (PIS?). W wyniku powyższego uchwały przeszły stosunkiem głosów 21 za!

Kluby radnych przedstawiły swoją ocenę projektów (konkretnie kluby POKO i NL),  nie zrobił tego klub radnych PIS. Właściwie wyszło to przy wystąpieniu, radnego J. Reszke, który wsparł projekty Pana Prezydenta M. Bazylaka.  Pośrednio b. negatywnie oceniając zagłosowanie przeciwko budżetowi Pana M. Bazylaka, a tak zrobił właśnie klub radnych PIS (foto głosowania obok). Właściwie jedynie klub PIS nie ocenił w wystąpieniu klubowym tych tak ważnych projektów uchwał.  Prawdę pisząc nie zrozumiałem jego intencji. Zrobiłem takie doświadczenie, że nie zabrałem głosu.

Ale co do meritum, kilka uwag dotyczących budżetu i WPF-u przedstawię teraz.

Właściwie, to można by powielić moje wystąpienie sprzed roku na sesji, zmieniając tylko trochę wartości liczb, które są podobne. No, może poza planowanym deficytem budżetowym na 2023 r., bo to nowość. Zobacz: sesja budżetowa 22.12.2022 r. Zachęcam do rzucenia okiem.

Żeby podać kilka faktów:

– planowane wydatki w 2023 r. w stosunku do dochodów powodują powstanie deficytu budżetowego w wysokości 18.005.923,68 zł. Jest to dużo, ale i tak mam wątpliwości czy nie powinien ten deficyt być większy.

Natomiast wydatki budżetu, z tego co pamiętam przekraczają drugi raz w historii miasta 1 miliard zł i mają wynieść 1.044.989.348,67 zł. Przekroczą dochody o te 18 mln zł.

MZBM, przewiduje się znowu dotację przedmiotową w wysokości 4,6 mln zł, oraz dot. celową 6,175 mln zł. gdzie te działania oszczędnościowe, których żądam osobiście od lat? Natomiast zobowiązania wymagalne w MZBM wobec wspólnot bez większych zmian! i co również bez zmian jedynie do wspólnot administrowanych przez MZBM!

przewidywana spłata kredytów Gminy to dopiero rok 2043, to tak dla podkreślenia tego faktu. Czyli spłata kredytów potrwa jeszcze 20 lat. Niestety dochodzi do tego znaczący wzrost ich oprocentowania. Dług wyniesie 224 mln zł na koniec 2023 r., stanowi to 22% planowanych dochodów ogółem.

Planowane wpływy w WPF ze sprzedaży mienia komunalnego na lata 2023-24 to 63.005.210,00 zł. Jak zawsze głównie w Tucznawie i na Kazdębiu, Później te wpływy spadają lawinowo. Mianowicie za lata 2025-2043 do 1 mln zł.

Niestety w przedstawionym przez Pana Prezydenta WPF-ie jest przewidziany coroczny wzrost wpływów z tytułu wzrostu stawek podatków od nieruchomości. Na ostatniej sesji lewicowa koalicja (Nowa Lewica-POKO) uchwaliła dla Mieszkańców i przedsiębiorców dąbrowskich podwyżki podatków od nieruchomości w granicach 11,8%13%. Zobacz: podatki i szpital wg lewicy – sesja 23.11.2022 r. Zresztą podobnie, a nawet jeszcze więcej wzrostu było rok temu. A przecież jest napisane w objaśnieniach, że następuje coroczny wzrost kwoty podatku od nieruchomości z choćby zwiększania powierzchni składników stanowiących podstawę opodatkowania podatkiem od nieruchomości oraz wartości budowli podlegających opodatkowaniu. Następuje też przyrost opodatkowanej powierzchni budynków osób fizycznych, czyli zusammen i tak wpływów będzie więcej.

Meritum moich zastrzeżeń do WPF na lata 2023-2026 i budżetu na 2023 r. przez ostatni rok się niestety nie zmieniło. Mianowicie dlaczego nie dbamy o zdrowie naszych Mieszkańców i stan naszego szpitala miejskiego?

Dlaczego w roku 2023 nadal nie przeznaczamy poważniejszej kwoty na dokończenie inwestycji oddziału ZCO w szpitalu ZCOSS? Pierwsza transza 20-sto milionowa w przedsięwzięciu WPF-u: 1.3.2.15, dot. inwestycji w ZCOSS jest przewidziana dopiero na 2024 r. To niestety nie spowoduje poprawy sytuacji finansowo-inwestycyjnej w szpitalu w 2023 r. Uważam, że to powinno być priorytetem w budżecie na 2023 r. i Prognozie …. Powstrzymam się od pisania o przyczynach i wynikach finansowych w szpitalu, będących także konsekwencją takiej polityki Podmiotu tworzącego od lat, bo o tym jest na blogu w wielu wpisach.

WPF przewiduje na lata 2023 i 2024 przychody z tytułu spłaty pożyczek udzielonych szpitalowi ZCOSS w wysokości 15,3 mln zł. Jest to wg mnie niemożliwe do zrealizowania. Mamy w WPF poręczenie na 90 mln zł pożyczki szpitala na lata 2024-2043.

Komentarze

2 komentarze do “budżet na 2023 r. – sesja 14.12.2022 r.”

  1. Sprawiedliwy, 28 gru 2022 o 11:59

    Jeszcze PIS nie przegrał wyborów a Radny Reszke już po drugiej stronie?

  2. Obserwator, 30 gru 2022 o 13:09

    Szpital ma 320 mln zobowiązań i spłaci do gminy 15 mln zł. Tylko lewaki mogą głosić taką utopie. I głosować za tym!!!!!

Zostaw komentarz




Ta strona wykorzystuje pliki cookie przechowywane na twoim komputerze. Jeżeli nie zgadzasz się na to opuść stronę lub wyłącz obsługę plików cookie w przeglądarce. Więcej informacji o plikach cookie znajdziesz na tej stronie