04
6
Tucznawa, sesja 31.03.2010 r. (odsłona 44, cz.2 – uzupełnienie)
Kategorie: Rada Miejska Dąbrowa Górnicza | 6 kwietnia, 2010
Dopiero teraz dotarł do mnie plik z wystąpieniem radnej H. Głowackiej, dot. projektu uchwały o drodze do Tucznawy, o którym wspomniałem na koniec poprzedniego wpisu, podaję go w całości w celu uzupełnienia i pełnego obrazu sytuacji.„Projekt uchwały Nr 46 w sprawie przystąpienia do realizacji przedsięwzięcia w trybie partnerstwa –prywatnego zadania pn.: „Budowa, eksploatacja i utrzymania drogi stanowiącej połączenie do terenu inwestycyjnego Tucznawa w Dąbrowie Górniczej” oraz wyrażenia zgody na podpisanie umowy – nie może być w dniu dzisiejszym podjęty, ponieważ dokumentacja projektowa do której miałam wgląd nie jest przygotowana do jej realizacji w świetle dwóch ustaw :
I . Ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z dnia 7 listopada 2008r. ). Ustawa ta nakazuje dla takiej inwestycji jak droga, decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na jej realizację (jest to inwestycja o znaczącym oddziaływaniu na środowisko). W trakcie wydawania tej decyzji administracyjnej muszą być przeprowadzone konsultacje społeczne tj. postępowanie z udziałem społeczeństwa zgodnie z ustawą (Dział III rozdział 1-3, IV rozdział 3).
Wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach następuje przed uzyskaniem między innymi :
1. decyzji o pozwoleniu na budowę, decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego wydanych na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U.z 2006 r. Nr. 156,poz.1118 z późn. zmianami),
2. decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej – wydanej na podstawie ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz.U. z 2008 r. Nr.193, poz. 1194).
II. Ustawy z dnia 22 października 2008 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz.U. z 2008 r. Nr.193, poz. 1194).
Projekt budowlany nie spełnia wymogów ponieważ nie otrzymał decyzji ZRID ( Zgoda na Realizację Inwestycji Drogowej) z uwagi na braki :
- brak decyzji środowiskowej,
- nie ma projektu podziału działek pod pas drogowy, które ta decyzja zatwierdza,
- brakuje opinii wymienionych w ustawie np. Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki-Wodnej (odprowadzenie wody deszczowej z rowów),
- brakuje pozwolenia wodno-prawnego,
- brakuje uzgodnień ZUD (Zespół Uzgodnień Dokumentacji),
- brakuje uzgodnień pozwalających na włączenie do dróg wojewódzkich z Zarządcą tych dróg,
- projekt ma być na mapie oklauzulowanej pieczątką Starostwa, że inwestycja projektowana jest na terenie zaktualizowanym geodezyjnie i mapa nadaje się do celów projektowych.
Na podstawie tych uwag, wg. mnie ten projekt uchwały jest podejmowany przedwcześnie ponieważ nie mam wiadomości :
- jaka jest powierzchnia strefy ekonomicznej,
- na czyjej własności będzie ona przebiegać,
- jaka działalność gospodarcza jest przewidywana w tej strefie,
- jaki inwestor jest zainteresowany tym terenem,
- proszę pokazać zgłoszenia.
Te wiadomości pozwolą radnym zorientować się czy realizacja tej inwestycji będzie realna i pozwoli ocenić czy zaprojektowana droga spełni oczekiwania pod względem komunikacyjnym. Z dokumentacji projektu wynika że :
- własność terenu pod istniejącymi drogami jest nieuporządkowany. Na chwilę obecną trwają czynności formalno-prawne związane z uregulowaniem stanu prawnego z wykupem nieruchomości . Zakres projektu obejmuje około 300 działek lub ich fragmenty będące własnością Skarbu Państwa, Jednostek Samorządu Terytorialnego oraz osób fizycznych i prawnych. Powinno to być w projekcie uporządkowane-tam gdzie jest podział nieruchomości.
Wg projektu, uporządkowanie tego stanu należy to do inwestora,
- chociaż nie określono co ma być na terenie inwestycji w projekcie przyjęto ruch KR5 -dla samochodów ciężkich. Geometria i przebieg drogi nie zapewni dobrego ruchu, gdyż są za małe „łuczki” – R75 zdecydowanie za mały dla klasy Z. Ruch KR5 przyjęto na bazie przepustowości skrzyżowań zaprojektowanych jako „małe ronda”. Policzono, że przez te ronda nie przejedzie więcej niż 10 000 poj/dobę. Jest to ślepa prognoza bez wyjściowych założeń. Potrzeby ruchowe powinno się określić w zależności od inwestycji planowanych na tym terenie a nie od rodzaju skrzyżowania. Skrzyżowanie powinno być tak zaprojektowane, żeby umożliwić przejazd tylu pojazdów ile potrzeba. Jeżeli nie ma inwestycji – nie będzie ruchu, czyli nie ma potrzeby budowy nowych odcinków drogi.
- projekty ekranów ze względu na hałas , przejść dla płazów, odwodnienia powinny być szczegółowo zaprojektowane w projekcie budowlanym a nie w karcie informacyjnej. Projekt budowlany jest przedmiotem analizy RDOŚ – Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska i jeżeli spełnia warunki środowiskowe RDOŚ w formie postanowienia zezwala na wydanie decyzji ZRID – (zgoda na realizację inwestycji drogowej). RDOŚ przeprowadza powtórnie postępowanie administracyjne z udziałem społeczeństwa. Każda inwestycja która ma być przeprowadzona powinna być badana pod względem oddziaływania na środowisko. Ludziom powinno się przedstawić co najmniej trzy warianty oddziaływań na środowisko. W projekcie „Tucznawy” zostały opracowane dwa warianty z których jeden został porzucony. Nie można porzucić wariantu. Należy opracować jego oddziaływanie na środowisko i przedstawić do RDOS-iu wraz z analizą i wskazać wariant lepszy pod katem środowiskowym. Warianty powinny być równoważnie potraktowane pod względem środowiska. Po tej rozprawie RDOŚ wydaje decyzje środowiskową, gdzie wydaje uwarunkowania oddziaływania na środowisko np.
- że trzeba wykonać ekrany ze względu na hałas,
- mogą zarządzić rekompensatę, żeby nasadzić rekompensatę przyrodnicza.
To są dyrektywy unijne, które są bezwzględne!
Jeżeli nie ma zezwolenia ZRID – zgoda na realizację inwestycji drogowej, to Starostwo nie może wydać decyzji na jej budowę!
Jeżeli miałoby się podpisywać umowę na 100 mln zł., to pod względem ekonomicznym lepsze by było udzielenie zamówienia w drodze przetargu nieograniczonego -więcej firm, większa konkurencja, nie to co w dialogu konkurencyjnym.
Żeby wyrazić zgodę na podpisanie umowy na realizację tego przedsięwzięcia nie zgadzam się, gdyż nie są mi znane warunki umowy w której mogą być zawarte złe postanowienia bijące w interes Gminy, Uważam, że radnym powinien być przedłożony projekt umowy z którym można by było się zapoznać i przeanalizować go.
Jak można projektować drogę nie mając wiedzy jakie inwestycje będą przewidziane w strefie ekonomicznej ? Gdzie są zyski z budowy tej drogi ?
Przepisy art.254 pkt.3 i 4 nowej ustawy z 27.08.2009 r. o finansach publicznych, zobowiązują samorząd do dokonywania wydatków w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów, i w myśl których zlecanie zadań powinno następować na zasadzie wyboru najkorzystniejszej oferty.
Z poważaniem Halina Głowacka”
Zarówno to zdanie odrębne, jak i stanowisko grupy radnych, które przytoczyłem we wpisie: http://grzegorzjaszczura.pl/?p=2283#more-2283, kompletnie nie zachwiało przekonaniem radnych lewicowej koalicji proprezydenckiej o konieczności przyjęcia omawianego projektu uchwały. Wspomnę jeszcze o tym w jeszcze jednym wpisie dotyczącym tej długiej sesji.
Komentarze
2 komentarze do “Tucznawa, sesja 31.03.2010 r. (odsłona 44, cz.2 – uzupełnienie)”
Zostaw komentarz
Muszę powiedzieć że Pani Halina Głowacka coraz bardziej zaczyna mi się podobać. Wyczyny jej na sali sesyjnej są coraz bardziej zaskakujące. Politycznie staje się bardziej poprawna. Zdecydowanie zaczyna odstawać od organizacji, którą reprezentuje PiS (Populizm i Socjalizm). Oby to nie była chwilowa politycznie-przedwyborcza zwyżka formy, co u kobiet jest rzeczą dość normalną.
Droga przez Las Bienia, bez wymaganych prawem decyzji środowiskowych…