06
2
oddłużanie/zadłużanie szpitala (miasta) – sesja 01.06.2022 r.
Kategorie: Rada Miejska Dąbrowa Górnicza | 2 czerwca, 2022
Lewica, inwestycję budowy oddziału ZCO w szpitalu miejskim ZCOSS im. S. Starkiewicza w Dąbrowie Górniczej, rozpoczęła w 2012 r. bez zapewnienia sposobu jej finansowania. To spowodowało rozłożenie na łopatki przez 10 lat finansów szpitala. Sesja nadzwyczajna Rady Miejskiej w dniu 01.06.2022 r. miała naprawić te błędy koalicji SLD-PO w tych ostatnich 10. latach. Niestety bieżące i przyszłe koszty tych rządów i działań, a także braku działań będą dla mieszkańców Dąbrowy Górniczej ogromne.
Na sesji nadzwyczajnej, przyjęto kilka projektów uchwał. Przy projekcie uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2022-2025 wprowadzono zadanie, które ma się przyczynić do zmian. Przy okazji przedstawię krótkie moje wystąpienie na sesji.
Druk nr 246 (WPF na lata 2022-2025)
Wreszcie doczekałem się zmian w WPF-ie. Zmian idących w kierunku o których mówiłem od dłuższego czasu. Mam na myśli – przedsięwzięcie 1.3.2.21 Realizacja rozpoczętej inwestycji pod nazwą Zagłębiowskie Centrum Onkologii w Dąbrowie Górniczej 40.000.000,00 zł (2024 i 2025). Limity w: 2026 – 20.000.000,00 zł, 2027 – 20.000.000,00 zł, 2028 – 20.000.000,00 zł.
Szkoda, że moje wnioski, nawet sprzed 1,5 roku, zmierzające w tym kierunku, były odrzucane przez lewicę, albowiem zmieniona sytuacja, w tym światowa (zgadzam się tu z Panem po. Dyrektora), niestety zwiększyła znacznie koszty ratowania dla mieszkańców naszego miasta szpitala miejskiego ZCOSS.
Tu trzeba podkreślić, że przy pomyśle budowy oddziału ZCO niestety lewicowa Rada Miejska w latach 2012-2013, czyli podmiot tworzący dla tego szpitala, nie zapewniła sposobu jej sfinansowania. Brak kontroli ze strony Rady Społecznej, przecież z przedstawicielami lewicy dąbrowskiej na czele, działań ówczesnego po. Dyrektora Pana Z. Grzywnowicza, wspieranego przez Pana (prezydenta i urlopowanego dyrektora) Z. Podrazę, którzy tylko chyba z im znanych powodów rozbujali inwestycję do kwoty 169,5 mln zł (z czego wykonano wersję za 156,3 mln zł), doprowadziła do tego, że obecnie angażujemy w nią i to w optymistycznej wersji, tzn. po podpisaniu na ciężkich warunkach ugody z Climą sp. z o.o. sp. k., ok. 146 mln zł ze strony szpitala oraz lekko licząc 215 mln zł (z wartością poręczeń) ze strony budżetu Miasta. Szpital dodatkowo poręcza kredyt cesją kontraktów na kwotę 148 mln zł. Szpital zresztą przy pomocy Gminy zapłacił do tej pory jedynie 34 mln zł za tę inwestycję!, a minęło 10 lat od jej rozpoczęcia. Te wartości warto porównać w kontekście wkładu podmiotu tworzącego w tę inwestycję!, o czym tak lubi mówić Pan Prezydent.
Przy czym w wyniku negocjacji, Clima Sp. z o.o. sp.k. zeszła w granicach 28 mln zł w swoich słusznych żądaniach zapłaty odsetek. O ile mamy droższy kredyt po aktualnych zawirowaniach stóp i cen nie wiem, zresztą i sam kredyt nie jest pewny o czym wspomniał Pan Prezydent na komisjach.
Zdecydowanie uważam, że ktoś w państwie prawa powinien ponieść tego konsekwencje. Zresztą tu zgadzam się z panem prezydentem M. Bazylakiem.
Wracając do projektu uchwały chciałbym zauważyć także, że co do przedsięwzięcia 1.3.2.9 (ZCO – realizacja I i II etapu) kwoty limitów na 2022 i 2023 nie ulegają zmianie i wynoszą po 1 mln zł. A niestety przez ostatnie 2 lata wydano na to przedsięwzięcie szpitala 0,00 zł. To błąd, m.in. zwiększający koszty kredytu.
Rozumiem, że opóźnienie w WPF wydawania tych 100 mln zł wynika z tego, że Pan Prezydent chciałby zabezpieczyć inwestycje przedwyborcze i bez wpadki spokojnie wejść w wybory. Dlatego szpital musi poczekać te 2 lata na pierwsze 20 mln zł, które realnie dopiero pomogą dyrekcji szpitala rozpocząć odbudowywanie szpitala, w tym jego finansów. Co się stanie przez te 2 lata?
Co ciekawe nikt mnie nie wsparł w tym, aby szpital mógł rozpocząć dokończenie inwestycji już, a nie czekając do 2024 r., co jest przewidziane w WPF-ie. Dziwne!? Przecież od dwóch lat otrzymywaliśmy informację, że przeniesienie SOR do nowego budynku i wykorzystanie powierzchni jest możliwe, a nawet, że będzie to możliwe do wykonania w 2022 r. Dlaczego Pan Prezydent M. Bazylak i „jego ludzie” m.in. w Radzie Społecznej to opóźniali, to właściwie nie wiem. Moje wnioski w tym temacie były przez nich odrzucane!
Przecież kredyt 90 mln zł wraz z 2,598 mln zł z zapłaconej przez miasto na pokrycie straty do szpitala, automatycznie przejdzie na konto Climy Sp. z o.o. sp. k. Ad hoc poprawi się jedynie sytuacja w księgowości. Na bieżący start nie będzie pieniędzy przez 2 lata! Realizacja pomysłu jest jak zwykle ułomna wg mnie. Tu widać stracone ostatnie kilkanaście miesięcy, nie mówiąc o 10. latach!
To zresztą było powodem mojego wstrzymania się od głosu, a co niestety nie dotarło do moich interlokutorów na sali sesyjnej. Pozostałych 24. radnych zagłosowało za, w tym radni PIS-u, popierając otworzenie autostrady do wygranych wyborów dla lewicy dąbrowskiej i Pana Prezydenta w przyszłym roku. No bo tak się stanie. Szpital może wg nich poczekać. Układ w mieście jest zabetonowany.
Apeluję w tej sytuacji do radnych lewicy, bo przecież to oni zostaną znowu wybrani w następnych wyborach do tej Rady Miejskiej w tym mieście, aby pamiętali o tych 100 mln zł i nie pozwolili ich zlikwidować z WPF-u w następnej kadencji. Bowiem pieniądze na szpital znikały już z WPF-u, tak jak te 15 mln zł do których często powracam, a które wracały po jakimś czasie w okrojonej wersji. Mówię o przedsięwzięciu 1.3.2.9 – realizacji I i II etapu ZCO.
Zabrałem także głos przy druku 248 – hipoteka umowna łączna na 58 mln zł na zabezpieczenie należności z tytułu odsetek od kredytu na 90 mln zł.
Zabezpieczenie 60. działkami, które nie są i nie będą przeznaczone do obrotu prawnego. Niestety w wypadku braku spłaty będą zajmowane. Suma powierzchni działek to 178.004 m2 , czyli wychodzi średnio 325,84 zł za 1 m2, ale są jeszcze budynki. Wartość zabezpieczenia to 55 mln zł działek niezabudowanych i 60 mln zł działek zabudowanych, w tym szpitala miejskiego (zarówno przy ul. Szpitalnej, Struga jak i Krasińskiego), bez operatów szacunkowych wyceniona przez Wydział Nieruchomości jak zrozumiałem.
Podsumowując koszty oddziału ZCO:
90 mln zł kredyt
71 mln zł koszty kredytu
43 mln zł dodatkowa spłata do Climy sp. z o.o. sp.k. (2,6 mln zł jednorazowo i 40,170 mln zł za sprzęt Climatikowi sp. z o.o. sp.k.)
100 mln zł środki w WPF-ie z budżetu Gminy
ok. 34 mln zł już zapłacone Climie sp. z o.o. sp.k.
Razem:
338 mln zł + koszty sądowe i kancelarii prawnych, + inne koszty.
Nie mówię o koszcie zabezpieczeń zarówno szpitala (13 mln zł koszty kredytu z kontraktów), jak i Gminy (115 mln zł nieruchomości). Co jeszcze warto podkreślić? Jak zrozumiałem zabezpieczeniem do 2040 r. będzie budynek oddziału ZCO, za który zapłacimy te 338 mln zł!
Obliczenia i liczby są moje na podstawie materiałów prezentowanych przez po. dyrektora szpitala ZCOSS i Pana Prezydenta. Nikt ich nie poprawił, dlatego sądzę, że są to szacunki dobre.
Tu widać jak dużo będzie kosztować ta źle zaprojektowana przez lewicę i źle realizowana inwestycja i jakie potencjalne straty może pociągnąć jeszcze za sobą.
Druk nr 249 – zmiana wierzyciela na Climatic sp. z o.o. sp.k., zmniejszy konieczność zapłaty za sprzęt medyczny o 39.852.034,35 zł. Tak jest napisane. Chociaż wg slajdów po. Dyrektora, które oglądaliśmy na komisjach wczoraj, to jest wg moich obliczeń 28 mln zł.
A co z kosztami naprawy budynku i ew. jego dopuszczenia do użytkowania?
Jak się okazuje sprawy sądowe nie dotyczą wad budowlanych odebranego budynku oddziału ZCO i koszty napraw, dostosowania stropów kondygnacji do nowych norm, etc. poniesiemy dodatkowo jako szpital.
W sumie to dziwne moim zdaniem. Rzeczywiście niby to nie ma znaczenia komu zapłacimy kilkadziesiąt milionów (konkretnie 40.169.886,80 zł), ale to dziwne żądanie do zgody na umowę ugody.
Przy okazji poręczania kredytu przez miasto (druk 247) okazało się, że z powodu tego, że mamy kredyty w banku EBI (jeszcze do spłaty circa 280 mln zł), to trzeba od niego (banku) uzyskać zgodę na podpisanie poręczenia przez Pana Prezydenta z kontrasygnatą zresztą Pani Skarbnik. Co oznajmiła na sesji Pani Skarbnik. Być może to był dodatkowy element, że nie tak dawno po 2. dniach udało się ją przekonać do powrotu na stanowisko Skarbnika. Ona potrafiła to załatwić. Zobacz: odwołanie/powołanie Skarbnika.
Ps Ostatnie wpisy w temacie szpitala ZCOSS:
Nowy nowy Program naprawczy w ZCOSS,
Program Naprawczy w ZCOSS – 27.01.2021 r..
Komentarze
7 komentarzy do “oddłużanie/zadłużanie szpitala (miasta) – sesja 01.06.2022 r.”
Zostaw komentarz
Winnych brak tej sytuacji:Podraza,Grzywnowicz,Libera Radni SLD doprowadzili szpital do takiego stanu.
Panie Rady, może warto równiez poruszyć temat akredytacji szpitala – przez ponad 15 lat rokrocznie szpital otrzymywał akredytacje. Nowy wspaniały dyrektor i nagle akredytacji szpital nie dostał bo nie przeszedł procedury. Wstyd dla szpitala.
Mają rozmach skur…
nie wszyscy na nich głosują – ja NIE!!!
Powiedzmy prawdę jest to pozorowana pomoc dla ZCO wychodzi na to że nowego SOR-u nie będzie przez dwa , cztery lata a środki pochodzące z kredytu plus 2,6 mil zł od Miasta zostanie przekazane prywatnej firmie jeszcze w czerwcu, wielki, nagły pośpiech. A w ZCO nie zostanie ani grosza. To dziwna strategia finansowa jak i ZCO jak i podmiotu tworzącego, to znaczy Miasta . Śmiem domniemywać iż jest przygotowywana strategia sprzedaży ZCO i innych ciekawych działek w Dąbrowie Górniczej .
Teraz jest już zrozumiałe dlaczego powróciła z emerytury Pani Skarbnik w tak przedziwnych okolicznościach . Zastanawia tylko postawa pozostałych radnych PIS, ich tak skwapliwie wspieranie Prezydenta Bazylaka czyżby potajemne porozumienie ? Gdzie Radny Reszke który ma tyle zawsze do powiedzenia o sprawach błahych a teraz głosuje za tak absurdalnym poręczeniem dla ZCO co mu obiecana za takie głosowanie ?. Co na to Radny Piątek wielki menadżer czy pozwoliłby sobie w spółce której jest członkiem zarządu na takie decyzje ? Na pewno nie gdyż rada nadzorcza by go wyśmiała w najlepszym wypadku . Pytam jak zareaguje Baronowa Malik na taką postawę Radnych PIS-u ? A może to jej decyzja iż tak głosowali ?
Najwyższa Izba Kontroli w swoim raporcie pokontrolnym odniosła się krytycznie do budowy i powstania Zagłębiowskiego Centrum Onkologii.Prokuratura prowadziła śledztwo w sprawie nieprawidłowości .
radny Piątek i menagerowanie to sprzeczność. Trzeba chociaż umieć czytać