20160610_125255Jak wspomniałem w pierwszym wpisie dot. konferencji „Transport a gospodarka” (9-10.06.2016 r.), w trakcie panelu III, kol. Dawid Kmiotek w imieniu także posła Roberta Warwasa przedstawił poglądową prezentację potencjalnych, ogólnych zmian rozwoju kolei regionalnej na terenie aglomeracji miast Górnego Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego. Dzisiaj przedstawię dwa projekty przedstawione podczas konferencji, mianowicie projekt sieci połączeń z lotniskiem w Pyrzowicach oraz sprawę rozwoju szybkiej kolei regionalnej. Temat rozwoju infrastruktury wokół Euroterminalu omówię innym razem.

Projekt 3 Kolej na Pyrzowice jpgProjekt połączeń kolejowych z lotniskiem w Pyrzowicach, znajdującym się na terenie Zagłębia Dąbrowskiego, zasadza się w głównej mierze na odbudowie linii kolejowych 182 (Tarnowskie Góry – Zawiercie) i 145 (Radzionków – Chorzów/Bytom). Według tej koncepcji obsługa połączeń aglomeracji z lotniskiem odbywałaby się w oparciu o dwa połączenia kolejowe: linię obwodową Lotnisko – Dąbrowa Górnicza – Sosnowiec – Katowice – Bytom – Tarnowskie Góry – Lotnisko oraz linię Lotnisko – Tarnowskie Góry – Radzionków – Piekary Śląskie – Bytom – Zabrze (Pn.) – Gliwice. W tym drugim wariancie wymagana byłaby odbudowa linii kolejowej od Brzezin Śl. w kierunku Chorzowa wraz z dobudową łącznicy w kierunku Bytomia. Obsługa połączeń odbywałaby się za pomocą pociągów przyspieszonych. Z nieoficjalnych informacji już wiemy, że wstępne zainteresowanie tym tematem wyraziło kilku posłów.

Projekt 1 Szybka Kolej Regionalna jpgMy rzecz jasna swe zainteresowania kierujemy w stronę Zagłębia Dąbrowskiego. Sieć połączeń z lotniskiem zakłada również połączenie w kierunku Krakowa linią 133 przez Ząbkowice i Maczki. Inne potencjalne kierunki połączeń to Bielsko – Biała, Częstochowa, Kielce, Opole, Ostrawa i Rybnik. Linie przewidziane do obsługi aglomeracji w założeniach projektu przewidziane byłyby jako linie szybkiej kolei regionalnej.

Tutaj przechodzimy do drugiego projektu. Główne założenie koncepcji to nawiązanie do projektu Kolei Ruchu Regionalnego http://katedr.republika.pl/krr.htm. Wspominał o tej koncepcji również wiceminister Witold Słowik (MRR). Prezentacja Transport a gospodarka 1Głównym punktem wyjścia byłby powrót do koncepcji dwóch linii średnicowych w kierunkach wschód–zachód (linia równoleżnikowa) i północ-południe (linia południkowa). W KRR były to odpowiednio Dąbrowa G. Ząbkowice – Pyskowice i Tarnowskie Góry – Tychy, przy czym trasa tej drugiej linii w KRR nie została skonkretyzowana.

W naszej koncepcji byłyby to odpowiednio Dąbrowa G. Ząbkowice – Gliwice oraz Tarnowskie Góry – Tychy. Te dwie linie stanowiłyby „kręgosłup” całej koncepcji (jego podstawę). Na tej „podstawie” swe usytuowanie znalazła by „nadbudowa” w postaci dwóch linii obsługi aglomeracji z lotniskiem (wspomnianych powyżej) oraz grupa linii dojazdowych (w różnych potencjalnych konstelacjach w zależności od potrzeb). Tu jako przykład takiej linii podano połączenie Pyskowice – Knurów (linia na terenie jednego powiatu) czy Sosnowiec – Olkusz (jedyne połączenie wychodzące poza obszar obecnego województwa).

Prezentacja Transport a gospodarka 2Ciekawostką jest koncepcja budowy łącznicy kolejowej od stacji Chorzów Miasto do Parku Śląskiego (tzw. „płuca aglomeracji”). O ile w KRR nie skonkretyzowano przebiegu linii południkowej, to my pokusiliśmy się o taką próbę. Rozwiązania były dwa, pierwsze: pociąg na stacji Katowice zmieniałby „czołowo” kierunek jazdy w kierunku na Tarnowskie Góry przez Chorzów, drugie: bez zmiany „czołowej” kierunku jazdy. Takie rozwiązanie możliwe byłoby poprzez skomunikowanie linii 1 z linią 161 przez Siemianowice. Ruch pasażerski na linii 161 zawieszono jeszcze w latach 60-tych ubiegłego wieku. Brak jest również łącznicy pomiędzy liniami 1 i 161. Taką łącznicę można byłoby dobudować poprzez bocznicę kolejową odchodzącą przy stacji Zawodzie (przy dawnej Fabryce Porcelany) i dalej po grobli nieistniejącej bocznicy do Szybu Wilson (wzdłuż ulicy Transportowej), następnie poprzez dobudowę odcinka do linii kolejowej 657 i poprzez podg. Stawiska połączyć z linią 161. Oczywiście wymagało by to również odbudowy całej infrastruktury punktowej (m.in. stacje). Silną stroną projektu jest możliwość budowy wzdłuż linii centrów przesiadkowych oraz punktów parkuj i jedź (park & ride). Na liniach dojazdowych można byłoby potencjalnie wykorzystać pojazdy przystosowane do obsługi mniejszego potoku podróżnych lub pojazdów o napędzie hybrydowym, etc. Gdyby potraktować projekt w sposób systemowy to w ramach jednego systemu można byłoby wyróżnić trzy podsystemy: linii średnicowych, linii dojazdowych, linii lotniskowych oraz otoczenie systemu w postaci budowy całej infrastruktury około systemowej (np. centra przesiadkowe, etc. – w zależności od potrzeb płynących ze strony samorządów).

Prezentacja Transport a gospodarka 3Osią transportu zbiorowego aglomeracji byłaby kolej regionalna. O takiej osi mówił również prof. K. Kłosek, który wspomniał, że projekt KRR zasadzał się na koncepcji „szkieletu ryby”, gdzie „kręgosłup” byłby główną linią średnicową (podstawą), a „ości” stanowiłyby zintegrowanie linii średnicowej z innymi środkami komunikacji. Dzisiaj mamy tylko jedno połączenie SKR: Tychy – Sosnowiec.

prezentacja-koniecZ informacji ze strony posłów już wiemy, że w tym temacie złożone zostaną interpelacje poselskie. Czas pokaże co w sprawie będzie się działo. Miejmy nadzieję, że będzie to na korzyść mieszkańców zarówno Zagłębia Dąbrowskiego jak i ewentualnie Górnego Ślaska. Oby tak się stało.

20160610_09090320160610_111614

Komentarze

6 komentarzy do “Konferencja „Transport a gospodarka” – prezentacja”

  1. HJ, 26 cze 2016 o 21:47

    100/100

  2. ktoś pyta ?, 2 lip 2016 o 17:55
  3. DG, 20 lip 2016 o 20:04
  4. DG, 20 lip 2016 o 20:04
  5. DG, 20 lip 2016 o 20:09
  6. info, 6 sty 2017 o 9:28

Zostaw komentarz




Ta strona wykorzystuje pliki cookie przechowywane na twoim komputerze. Jeżeli nie zgadzasz się na to opuść stronę lub wyłącz obsługę plików cookie w przeglądarce. Więcej informacji o plikach cookie znajdziesz na tej stronie