08
27
Sławków – budowa łącznika
Kategorie: Aktualności | 27 sierpnia, 2023
Problem połączenia szerokiego toru kolejowego, pochodzącego jeszcze z czasów sowieckich (lata siedemdziesiąte ub.w.), kończącego się w Sławkowie, z resztą Polski i dalej, istnieje od lat. Po 1990 roku realizacja takiegoż połączenia była dziwnie blokowana przez ministrów tzw. Polskiego rządu. Inaczej być nie mogło, skoro drogi umożliwiającej szybki dojazd i wyjazd z Euroterminalu i stacji PKP LHS w Sławkowie nie ma po 30 latach niepodległości! Chwilowo nie dyskutujmy czy w tzw. Unii Europejskiej Polska jest suwerenna, bo nie jest. Zawsze starałem się naciskać w tej sprawie, tj. euroterminala i szerokiego, postsowieckiego toru w Sławkowie, ale właściwie dopiero po 2016 r. i konferencji „Transport a gospodarka” coś się ruszyło. Zobacz: http://grzegorzjaszczura.pl/?p=39134#more-39134, http://grzegorzjaszczura.pl/?p=38866#more-38866, http://grzegorzjaszczura.pl/?p=38782#more-38782. Osobiście uważam, że to strategiczna sprawa, podobnie jak przekop Mierzei Wiślanej, „mur” na naszej obecnej, wschodniej granicy czy tunel w Świnoujściu, etc. To moje zdanie i tzw. pewnik!
Sytuacja dodatkowo stała się nerwowa po wybuchu wojny na Ukrainie (mam na myśli 2021 r.). Wydaje się, że droga łącząca drogę krajową DK 94 z Euroterminalem i stacją PKP LHS w Sławkowie staje się tym bardziej niezbędna. Zresztą tuż po wybuchu wojny przyjechały tu pociągi z uchodźcami ukraińskimi, którzy musieli być przerzucani dalej wgłąb Polski. Rozładowywano pociągi ze zbożem ukraińskim i tak swoją drogą co z tym się dzieje?
Działania, m.in. posła R. Warwasa (PIS), podejmowane już od 2016 r. przyniosły efekt. Zobacz przykładowo: Euroterminal – interpelacja posła R. Warwasa. Dowodem na to jest 250 mln zł, które rząd znalazł w ramach V edycji rządowego Programu Inwestycji Strategicznych, w postaci promesy dofinansowania łącznika drogowego pomiędzy drogą krajową nr 94 a Euroterminalem Sławków i PKP LHS w Sławkowie dla rozwoju transportu intermodalnego.
Żeby nie przedłużać. Uczestniczyłem w spotkaniu zorganizowanym przez Burmistrza Sławkowa Pana R. Adamczyka w dniu 23.08.2023 r., w trakcie którego przedstawiał on projekty związane z ww. budową łącznika oraz niestety problemy z całkowitym finansowym domknięciem inwestycji, wynikające z rozszerzenia projektu, m.in. o konieczną rozbudowę węzła drogowego z DK 94 na odcinku 2,217 km. Całkowita długość nowego układu drogowego objętego inwestycją dla obsługi obu terminali logistycznych wynosi 8,341 km plus ww. odcinek. Zaplanowana jest także budowa 4. obiektów inżynierskich (3. wiaduktów i estakady) dla przejścia planowanej drogi przez istniejące linie kolejowe.
Nie wchodząc w szczegóły finansowe, obecni na spotkaniu Posłowie, stoją na stanowisku wsparcia realizacji tej inwestycji. I oby już nie doszło do jej zablokowania. Tu na koniec należy także wspomnieć o mieszkańcach, dla których ruch samochodów ciężarowych jest niezwykle uciążliwy i szkodliwy, zresztą zarówno Sławkowa, jak i Strzemieszyc. Zobacz także: http://grzegorzjaszczura.pl/?p=57537#more-57537 czy http://grzegorzjaszczura.pl/?p=57348#more-57348. Protesty mieszkańców były organizowane i pewnie nadal będą, jeżeli rozwiązanie nie zacznie być realizowane.
Cieszy zmiana stanowiska prezydenta Dąbrowy Górniczej. Albowiem na spotkaniu pozytywnie o inwestycji wypowiedział się jego II Z-ca D. Rutkowski (NL). Dobrze, aby ościenne miasta, tj. Sosnowiec i Dąbrowa Górnicza nie rzucały kłód pod nogi Burmistrza Sławkowa Pana R. Adamczyka, dbając tylko o swoje partykularne interesy. Małostkowość w tej sytuacji wyjdzie wszystkim na złe. Trzeba za niego trzymać kciuki, w końcu Sławków ma 7 tysięcy mieszkańców, a sąsiedzi tylko „czyhają” na przerób sięgający pół miliarda złotych. Reasumując, nawet ewentualne unieważnienie przetargu nie zablokuje realizacji inwestycji w zakresie środków promesy rządowej Programu Inwestycji Strategicznych. Tak jak wspominałem powyżej, uważam, że zapewnienie szybkiego dojazdu i wyjazdu z Euroterminalu w Sławkowie jest właśnie strategicznie ważne dla Polski.
Komentarze
Zostaw komentarz