Sławków – budowa łącznika

Kategorie: Aktualności   | 27 sierpnia, 2023

Problem połączenia szerokiego toru kolejowego, pochodzącego jeszcze z czasów sowieckich (lata siedemdziesiąte ub.w.), kończącego się w Sławkowie, z resztą Polski i dalej, istnieje od lat. Po 1990 roku realizacja takiegoż połączenia była dziwnie blokowana przez ministrów tzw. Polskiego rządu. Inaczej być nie mogło, skoro drogi umożliwiającej szybki dojazd i wyjazd z Euroterminalu i stacji PKP LHS w Sławkowie nie ma po 30 latach niepodległości! Chwilowo nie dyskutujmy czy w tzw. Unii Europejskiej Polska jest suwerenna, bo nie jest. Zawsze starałem się naciskać w tej sprawie, tj. euroterminala i szerokiego, postsowieckiego toru w Sławkowie, ale właściwie dopiero po 2016 r. i konferencji „Transport a gospodarka” coś się ruszyło. Zobacz: http://grzegorzjaszczura.pl/?p=39134#more-39134http://grzegorzjaszczura.pl/?p=38866#more-38866, http://grzegorzjaszczura.pl/?p=38782#more-38782. Osobiście uważam, że to strategiczna sprawa, podobnie jak przekop Mierzei Wiślanej, „mur” na naszej obecnej, wschodniej granicy czy tunel w Świnoujściu, etc. To moje zdanie i tzw. pewnik!

Sytuacja dodatkowo stała się nerwowa po wybuchu wojny na Ukrainie (mam na myśli 2021 r.). Wydaje się, że droga łącząca drogę krajową DK 94 z Euroterminalem i stacją PKP LHS w Sławkowie staje się tym bardziej niezbędna. Zresztą tuż po wybuchu wojny przyjechały tu pociągi z uchodźcami ukraińskimi, którzy musieli być przerzucani dalej wgłąb Polski. Rozładowywano pociągi ze zbożem ukraińskim i tak swoją drogą co z tym się dzieje?

Działania, m.in. posła R. Warwasa (PIS), podejmowane już od 2016 r. przyniosły efekt. Zobacz przykładowo: Euroterminal – interpelacja posła R. Warwasa. Dowodem na to jest 250 mln zł, które rząd znalazł w ramach V edycji rządowego Programu Inwestycji Strategicznych, w postaci promesy dofinansowania łącznika drogowego pomiędzy drogą krajową nr 94 a Euroterminalem Sławków i PKP LHS w Sławkowie dla rozwoju transportu intermodalnego.

Żeby nie przedłużać. Uczestniczyłem w spotkaniu zorganizowanym przez Burmistrza Sławkowa Pana R. Adamczyka w dniu 23.08.2023 r., w trakcie którego przedstawiał on projekty związane z ww. budową łącznika oraz niestety problemy z całkowitym finansowym domknięciem inwestycji, wynikające z rozszerzenia projektu, m.in. o konieczną rozbudowę węzła drogowego z DK 94 na odcinku 2,217 km. Całkowita długość nowego układu drogowego objętego inwestycją dla obsługi obu terminali logistycznych wynosi 8,341 km plus ww. odcinek. Zaplanowana jest także budowa 4. obiektów inżynierskich (3. wiaduktów i estakady) dla przejścia planowanej drogi przez istniejące linie kolejowe.

Nie wchodząc w szczegóły finansowe, obecni na spotkaniu Posłowie, stoją na stanowisku wsparcia realizacji tej inwestycji. I oby już nie doszło do jej zablokowania. Tu na koniec należy także wspomnieć o mieszkańcach, dla których ruch samochodów ciężarowych jest niezwykle uciążliwy i szkodliwy, zresztą zarówno Sławkowa, jak i Strzemieszyc. Zobacz także: http://grzegorzjaszczura.pl/?p=57537#more-57537 czy http://grzegorzjaszczura.pl/?p=57348#more-57348. Protesty mieszkańców były organizowane i pewnie nadal będą, jeżeli rozwiązanie nie zacznie być realizowane.

Cieszy zmiana stanowiska prezydenta Dąbrowy Górniczej. Albowiem na spotkaniu pozytywnie o inwestycji wypowiedział się jego II Z-ca D. Rutkowski (NL). Dobrze, aby ościenne miasta, tj. Sosnowiec i Dąbrowa Górnicza nie rzucały kłód pod nogi Burmistrza Sławkowa Pana R. Adamczyka, dbając tylko o swoje partykularne interesy. Małostkowość w tej sytuacji wyjdzie wszystkim na złe. Trzeba za niego trzymać kciuki, w końcu Sławków ma 7 tysięcy mieszkańców, a sąsiedzi tylko „czyhają” na przerób sięgający pół miliarda złotych. Reasumując, nawet ewentualne unieważnienie przetargu nie zablokuje realizacji inwestycji w zakresie środków promesy rządowej Programu Inwestycji Strategicznych. Tak jak wspominałem powyżej, uważam, że zapewnienie szybkiego dojazdu i wyjazdu z Euroterminalu w Sławkowie jest właśnie strategicznie ważne dla Polski.

Komentarze

Zostaw komentarz




Ta strona wykorzystuje pliki cookie przechowywane na twoim komputerze. Jeżeli nie zgadzasz się na to opuść stronę lub wyłącz obsługę plików cookie w przeglądarce. Więcej informacji o plikach cookie znajdziesz na tej stronie