05
20
Tworzeń – uzupełnienie koszmaru
Kategorie: Aktualności | 20 maja, 2011
Jest pierwsza reakcja mediów na opisany niedawno przeze mnie na blogu sposób realizacji uporządkowania gospodarki wodno-ściekowej przez pana prezydenta na ul. Tworzeń. Mianowicie odbędzie się bezpośrednia transmisja radiowa Radio Katowice w programie „Wszystko na temat”. Zanim przejdę do uzupełnień, zapraszam w dniu 23 bm. na ul. Tworzeń 103 („Bar u Sytego”), godz. 17.00. Czekam także na męskie reakcje pana prezydenta.
Jeszcze raz zaznaczę, że wspomniane problemy komunikacyjne w naszym mieście były już wielokrotnie poruszane na blogu: http://grzegorzjaszczura.pl/?p=2057, http://grzegorzjaszczura.pl/?p=2564, http://grzegorzjaszczura.pl/?p=1558, http://grzegorzjaszczura.pl/?p=10164, http://grzegorzjaszczura.pl/?p=7011, http://grzegorzjaszczura.pl/?p=6426, http://grzegorzjaszczura.pl/?p=6907, http://grzegorzjaszczura.pl/?p=1700. Ponieważ kilka tematów z tym związanych prowadziłem razem z kol. Dawidem Kmiotkiem z Ząbkowic, uzupełnienie dotyczy także tego obszaru miasta.
Remont ulic Tworzeń i Roździeńskiego, nie tylko utrudnia (momentami uniemożliwia) dojazd do części zakładów. Powoduje także, że kierowcy TIR-ów korzystają ze skrótu przez Ząbkowice ulicami Armii Krajowej, Gospodarczą i Orła Białego (potwierdził te fakty nasz objazd z panią redaktor A. Juśkiewicz z PR Katowice). Właściwy objazd został wytyczony przez Strzemieszyce i Łosień – drogą 790 oraz ulicami Koksowniczą i Gołonowską. Dodajmy jeszcze, że na ulicach: Gospodarczej i Orła Białego obowiązuje zakaz wjazdu pojazdów powyżej 12 ton, który jest przez kierowców ciężarówek nagminnie łamany. Czyli taka sytuacja powoduje konflikt i niezadowolenie dwóch stron: mieszkańców Ząbkowic i przedsiębiorców z Tworznia. Jedni mają pod swymi oknami więcej ciężarówek, drudzy nie mogą swobodnie dojechać do zakładów pracy. Ząbkowice są coraz bardziej zakorkowane, a w drodze jest coraz więcej, coraz większych dziur. O bezpieczeństwie już nie wspominając (chwilowo)!
Problem Ząbkowic jest swoją drogą problemem szerszym i znanym od lat, aczkolwiek bardziej uwypuklonym w obecnej, tragicznej sytuacji. Co niektórzy przedsiębiorcy z Tworznia w zaistniałej sytuacji mają coraz większe problemy finansowe, mieszkańcy Ząbkowic z kolei mogą czuć się coraz bardziej zagrożeni. Aż dziw, że nie widzimy w tym momencie obecnych radnych miejskich i osiedlowych tej dzielnicy. Można byłoby się tu dalej rozczulać i mówić jak jest źle, ale tak przecież zachowują się starzy zgryźliwi tetrycy.
Natomiast my powinniśmy sobie zadać fundamentalne pytanie: jak rozwiązać ten komunikacyjny problem? Problem, który jest apolityczny i problem, który dotyczy nas wszystkich. Wydaje się, że tylko w jeden sposób: mianowicie poprzez budowę nowych dróg, a przede wszystkim obwodnic. Tak jak to robi się na przykład w Jaworznie. Należy również odejść od pewnej filozofii praktykowanej w naszym mieście, czyli stawiania kolejnych fotoradarów w środku miasta i instalowaniu nowych sygnalizacji świetlnych (co 200-300 m). Ruch w mieście powinien być płynny. Tam gdzie jest to możliwe zamiast sygnalizacji powinno wybudować się rondo np. na Redenie (przy targowisku). Należy remontować istniejące przejścia podziemne dla pieszych (np. przy Hucie Bankowej) i budować kolejne nowe. Należy dążyć do tego by ruch w mieście był bezkolizyjny. Tak w skrócie, należy robić coś przeciwnego do tego co robi spec od komunikacji w mieście pan P. Gocyła (SLD) wraz z resztą ekipy pana prezydenta Z. Podrazy (Lewica SLD).
Dla Ząbkowic należy wybudować wschodnią i zachodnią obwodnicę, dróg które połączone byłyby drogą przelotową, zlokalizowaną na wysokości Lasu Bienia. Drogi te powinny być włączone w trasę S-1 (zachodnia obwodnica) i DK 94 (wschodnia obwodnica) i włączać się w drogę wojewódzką 796 na wysokości Tucznawy i Chruszczobrodu. Mapka tego obszaru i dróg obok.
Dla centralnych części miasta należy wybudować obwodnicę Dąbrowy Górniczej, która pokrywałaby się z proponowanym przebiegiem trasy DTŚ przez Dąbrowę Górniczą (schemat obok).
Oczywiście pojawia się tu od razu pytanie: za co to zrobić? Miasto ze swych środków budżetowych nie jest w stanie podjąć się budowy tych dróg. Pieniądze już są zresztą rozplanowane, nota bene powodując spore zadłużenie Gminy. A kredytów do spłaty przez kilkanaście najbliższych lat jest oględnie to ujmując sporo! Istnieją również problemy natury prawnej jak konieczność wykupu gruntów czy uzyskanie stosownych decyzji środowiskowych. Na dodatek zawsze mogą pojawić się jacyś „dziwni” ludzie z „asem w rękawie” w postaci stuletniej sosny, czy rzadko spotykanej żaby w trasie takiej drogi. Tak więc należy sięgnąć po środki zewnętrzne, np. tzw.unijne czy rządowe. Gospodarzem miasta jest prezydent i to on powinien zainicjować działania w kierunku pozyskania tych środków. Parlamentarzyści Zagłębia Dąbrowskiego nie są w to zaangażowani i przy okazji może należałoby wybrać innych (to jak dla mnie, coś nadrzędnego – przyp. G. Jaszczura). Tylko poprzez skuteczny lobbing można dziś coś w Warszawie uzyskać. Tylko czy jest w Dąbrowie Górniczej na to wola polityczna? Czas i Wyborcy pokażą …. W przypadku wyboru prezydenta nie całkiem dobrze im poszło (chodzi mi o sposób zarządzania pieniędzmi budżetowymi- przyp. G. Jaszczura).
Dawid Kmiotek, Grzegorz Jaszczura
Ps W dniu 19 maja 2011 roku obok przejścia dla pieszych w centrum Ząbkowic samochód ciężarowy typu TIR potrącił śmiertelnie kobietę. Sytuacja ta miała miejsce obok przejścia dla pieszych, przy skrzyżowaniu ulic Armii Krajowej i Dworcowej (skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną). Zdjęcie obok jest z ul. Tworzeń (przyp. mój).
Ps ps Także, bardzo źle wygląda sytuacja, z dojazdem od strony Mikrohuty ulicą Majewskiego do os. Staszica, odciętego decyzją pana prezydenta Z. Podrazy od reszty Dąbrowy Górniczej. Mianowicie mieszkańcom Staszica nie wolno tamtędy dojechać do os. Staszica, bo grozi to mandatem. Czyli Staszic, to coraz bardziej getto, przynajmniej moim zdaniem.
Komentarze
4 komentarze do “Tworzeń – uzupełnienie koszmaru”
Zostaw komentarz
Jeszcze tylko odetną nas od Wojska Polskiego i postawią zasieki.
Czy to prawda, że rada osiedla Ząbkowice próbowała storpedować budowę obwodnicy Ząbkowic poprzez próby ustanowienia pomnika przyrody w jej trasie
Do mieszkańca Staszica. Za takie zasieki to należy zamknąć cały zarząd DG, żeby uniemożliwić im dalszą działalność przeciwko mieszkańcom naszego miasta, oraz firmom które mają utrudnioną możliwość rozwoju.
Byłem dzisiaj na tym spotkaniu z red. Orzechem i Zawartką z Radia Katowice. Spotkanie niewiele wniosło ale wykonawcy robót zapewnili nas że do sierpnia roboty się zakonczą. Postawa miasta wręcz bulwersująca. Nie było nikogo z prezydentów miasta. Przysłali jakiegoś młodego chłopaka, który nie za bardzo chyba wiedział co ma robić. Był też ktoś z Ząbkowic, z jakiegoś stowarzyszenia, natomiast nie było nikogo z radnych miejskich i radnych osiedlowych z tamtego terenu. Dziwi mnie to bo z wypowiedzi radnego Jaszczury dowiedziałem się o zeszłotygodniowym wypadku śmiertelnym jaki miał tam miejsce. Z wypowiedzi radnego Paska dowiedziałem się natomiast, że prezydent Zaguła przyznał się do tego że są błędy podczas robót i że wykonawcą o mały włos nie rozwiązano umowy.