12
8
Tworzeń – interpelacja
Kategorie: Aktualności | 8 grudnia, 2023
Olbrzymie utrudnienia, dodatkowo negatywne w okresie zimowym, jakie mamy w Dąbrowie Górniczej z powodu przebudowy głównego ciągu komunikacyjnego od Będzina do prawie Huty ArcelorMittal, powiązane m.in. z wymianą torów tramwajowych, skłoniły mnie do zajęcia się odcinkiem inwestycji Tramwajów Śląskich na Tworzniu. O likwidacji przejść podziemnych i nadziemnych, a także utrudnieniach w ruchu samochodowym także w przyszłości już pisałem. Zobacz przykładowo ostatnio: Strefa Czystego Transportu”?.
Tramwaje Śląskie S.A. z siedzibą w Chorzowie, dostały kilka miesięcy temu spory prezent od miasta Dąbrowa Górnicza (sesja 06.09.2023 r.), w postaci pakietu akcji od Gminy Dąbrowa Górnicza (570.000 akcji, co stanowi 3,80% kapitału zakładowego Spółki Tramwaje Śląskie) ZA DARMO! Wartość nominalna tych akcji to 5,7 mln zł, a wartość faktyczna to circa 17,8 mln zł!!! Zobacz także: Komisje Rady Miejskiej (przed sesją). Za byli radni lewicowej koalicji rządzącej w mieście, czyli NL-POKO. To tak dla przypomnienia faktów.
M.in. dlatego na prośby Mieszkańców Tworznia próbowałem ruszyć temat braku remontu przystanków tramwajowych i autobusowych na Tworzniu:
Dąbrowa Górnicza, dn. 07.11.2023 r.
INTERPELACJA DO PANA PREZYDENTA Marcina Bazylaka
dot. przystanków tramwajowych na Tworzniu
Szanowny Panie Prezydencie, na podstawie art. 24 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym proszę o odpowiedź na następujące pytania:
1. Dlaczego nie przystosowano przystanku tramwajowego Tworzeń Wiadukt dla osób niepełnosprawnych poruszających się na wózku inwalidzkim, matek z dziećmi na wózkach oraz osób starszych i z ograniczeniami w poruszaniu się?
Jest to JEDYNY taki przystanek na całej nowej linii tramwajowej, biegnącej od Huty Katowice do Będzina! Na podstawie jakich kryteriów został on wyłączony z modernizacji, choć wszystkie inne przystanki zostały dostosowane dla tej grupy osób?
2. Dlaczego nie przystosowano jednocześnie dla w/w grup osób przystanku autobusowego Tworzeń Wiadukt od strony torów (ostatni przystanek przed Hutą Katowice jadąc od strony centrum Dąbrowy Górniczej)?
Pasażerowie wysiadają wprost na żwir lub trawę, a nie na przystanek zgodny z wymogami XXI wieku!
Mając na uwadze zbliżający się termin oddania całości przebudowywanej linii tramwajowej w Dąbrowie Górniczej proszę o uwzględnienie tego oczywistego przeoczenia podczas odbioru realizacji tego zadania.
Grzegorz Jaszczura
Jest odpowiedź od Pana Prezydenta M. Bazylaka, sygnowana przez jego I Z-cę Pana D. Rutkowskiego, szczęście, że nie III Z-cę Pana W. Kędzię, dlatego może jest zrozumiała i w miarę sensowna. Aczkolwiek to nie znaczy, że można ją bezkrytycznie przyjąć, o czym za chwilę.
„Uprzejmie wyjaśniam, że przystanki tramwajowe oraz autobusowe „Tworzeń Wiadukt” znajdują się w lokalizacji nie objętej inwestycjami tramwajowymi i drogowymi.
Inwestycja tramwajowa zakresem zakończyła się na skrzyżowaniu z ulicą Kasprzaka natomiast wcześniej został wykonany remont dojazdu do wiaduktu oraz samego wiaduktu w kierunku Huty, gdzie tylko nastąpiła odcinkowa wymiana szyn tramwajowych. […]
Obie inwestycje nie obejmowały zatem przystanków komunikacji miejskiej stąd nie wykonano prac w tym zakresie. Zgadzam się z potrzebą dostosowania istniejących przystanków „Tworzeń Wiadukt” do aktualnych standardów. W tej sprawie zwrócimy się do Tramwajów Śląskich z prośbą o wymianę.„.
Jednakże pytanie zasadnicze brzmi, dlaczego przystanek „Tworzeń Wiadukt” nie został objęty przynajmniej inwestycjami tramwajowymi? Przecież znajduje się tu mnóstwo firm i zakłady ArcelorMittal Poland, nie wspominając już o mieszkańcach Tworznia, w tym o osobach starszych i niepełnosprawnych (także pracownikach tutejszych zakładów). Gdzie byli włodarze Miasta podczas zatwierdzania obszaru inwestycji, która tak naprawdę zaczyna się w Sosnowcu, biegnie przez Będzin i kończy w Dąbrowie Górniczej, a na końcu tej drogi – zapomniane dwa przystanki! O ile ten z pętlą tramwajową można zaliczyć do gestii AMP (choć pewnie też by się dołożyli, aby obsłużyć swoich pracowników), o tyle „Tworzeń Wiadukt” leży ciągle na terenach miejskich!
Szkoda, że Pan Prezydent nie podał terminów, zarówno zwrócenia się do Tramwajów Śląskich „z prośbą o wymianę”, a także jaki termin wyznaczymy im na wykonanie tegoż przedsięwzięcia! Nie zająknę się przy tym, że przystanek autobusowy to jednak nie ich kompetencje, tylko kogo? Gminy?
Komentarze
2 komentarze do “Tworzeń – interpelacja”
Zostaw komentarz
Przy tak ogromnej inwestycji ten odcinek też powinien być ujęty do modernizacji.Mieszkańcy mają rację że należy się remont tego odcinka.
Panie Grzegorzu z tramwajami od ronda Budowniczych Huty Katowice do pętli przy hucie, to jakaś parodia. Tory oddali do użytku i zaraz zamknęli, z czego firma wykonująca remont torowiska może się śmiać, bo gwarancja leci, a tory nieużywane.