Nocne perturbacje

Kategorie: Aktualności   | 29 września, 2010

BusJak problematycznym i politycznym zagadnieniem może być komunikacja miejska, mogliśmy się ostatnio przekonać na przykładzie nocnej komunikacji autobusowej w Dąbrowie Górniczej. I choć trudno nie odnieść wrażenia, że cała ta „afera” została wyreżyserowana na potrzeby kampanii prezydenckiej obecnego włodarza miasta Zbigniewa Podrazy  (Lewica SLD) to problem rzeczywiście istnieje. Cała ta szopka opierała się na prostej recepcie: wywołanie problemu – pokazanie inicjatywy społecznej – tak zwane „załatwienie” sprawy – a na końcu likwidacja problemu. Otóż od kilku lat w rozkładzie jazdy brakowało nocnego połączenia autobusowego Dąbrowy Górniczej z Katowicami. Takie połączenie funkcjonowało przed laty za pomocą linii N 12 na trasie Huta Katowice – Katowice Dw. PKP. Jakie były kulisy likwidacji tej linii to chyba tylko w KZK GOP wiedzą, ale faktem jest, że przez ostatnich kilka lat w rozkładzie jazdy brakowało takiego połączenia.

Rządzącej w mieście lewicy oczywiście to nie przeszkadzało, a problem został dostrzeżony dopiero na dwa miesiące przed tegorocznymi wyborami samorządowymi. Owe załatwienie sprawy, to obietnica przedłużenia od 1 października do Dąbrowy Górniczej nocnej linii 908, obecnie obsługującej odcinek Katowice – Sosnowiec. Niestety tylko w weekendy, bo o dniach roboczych już zapomniano. Owe przedłużenie linii zostało przewidziane na okres do końca roku, a potem „zobaczymy?”. Patrząc na podejście lewicowego Prezydenta do problemu, to od nowego roku raczej już ten autobus nie będzie kursował, oczywiście zakładając przedłużenie jego władzy w najbliższych wyborach.

Zgodnie z obecną propozycją obsługiwane ma być tylko centrum Dąbrowy Górniczej! Co w nocy z mieszkańcem spoza centrum? O Gołonogu, największej dzielnicy miasta już zapomniano. I choć mamy mieć 5 kursów na tej linii to trudno nie odnieść wrażenia, że jedynym powodem zainteresowania się problemem jest chęć przypodobania się wyborcom przed tegorocznymi wyborami samorządowymi.

Wg dąbrowskiej Platformy Obywatelskiej, która w całej tej szopce nie wzięła udziału, skutecznym rozwiązaniem sprawy jest uruchomienie dwóch nocnych kursów na obecnej linii 811 i to we wszystkie dni tygodnia. Kombinowanie za pomocą linii 908 nic nie wnosi do sposobu rozwiązania sprawy. Nocne kursy linii 811 powinny obsługiwać odcinek Katowice – Gołonóg Zajezdnia, co dałoby również bezpośrednie połączenie z Katowicami mieszkańcom Gołonoga.

Dawid Kmiotek, Tomasz Pasek, Grzegorz Jaszczura

Post scriptum

Już po napisaniu tego tekstu ukazała się następująca informacja w portalu zagłębiowskim sosnowiec.info.: http://www.sosnowiec.info.pl/informacje/informacje/dabrowa-gornicza/nocna-komunikacja-ruszy-z-opoznieniem,1,4,18168. Czyli znowu działanie na chybcika dąbrowskich urzędników, bez pełnego przygotowania. Aż się chce przypomnieć ten pas dla rowerzystów, wykonywany chyba metodą prób i błędów przy al. Kościuszki: http://grzegorzjaszczura.pl/?p=5074#more-5074 oraz http://grzegorzjaszczura.pl/?p=5127#more-5127.

Komentarze

4 komentarze do “Nocne perturbacje”

  1. Arysto, 29 wrz 2010 o 21:08

    Ile pieniędzy bierze Podraza z KZK GOP. Dwa lub trzy kursy w nocy na linii 811 to jest to. W PO jeszcze myślą, w SLD już nie. Osiemset jedenastka obsługuje Sosnowiec, patelnię, Środulę, Zagórze, centrum, Reden i Gołonóg, czyli same blokowiska gdzie zamieszkuje najwięcej ludzi. Podraza olał mieszkańców Gołonoga, w tym mieszkańców Manhatanu, gdzie sam mieszka….Teraz oni powinni go olać…

  2. zaradna, 30 wrz 2010 o 7:52

    Prawdopodobnie uruchamiana przez Podrazę nocna linia Katowice–Dąbrowa Górnicza ma być obsługiwana przez 2 autobusy. Czyli jadąc w nocy z Katowic do Dąbrowy Górniczej zaliczamy konieczną przesiadkę w Sosnowcu z czekaniem (na przystanku) około 15 min.
    Wiem teraz czemu Rada Miasta uchwaliła dodatkową dotację do KZK GOP w wysokości ponad 2mln.zł. Marnowanie pieniędzy poprzez uruchamianie 2 kierowców i 2 autobusy na jedną trasę jest wprost konieczne. Ludziom trzeba dać zarobić…

  3. RR, 30 wrz 2010 o 10:17

    Taki autobus mógłby wyjeżdżać po północy w Kierunku Katowic, wracać po godz. 1, drugi kurs w kierunku Katowic wykonywać po godz. 2, wracać po godz. 3, trzeci kurs wykonywać po godz. 4, wracać po godz. 5. Obsługa odbywałaby się przy pomocy jednego wozu i jednego kierowcy. Krótkim busem. Tańszy koszt i większe korzyści dla mieszkańca.

  4. bux, 30 wrz 2010 o 14:14

Zostaw komentarz




Ta strona wykorzystuje pliki cookie przechowywane na twoim komputerze. Jeżeli nie zgadzasz się na to opuść stronę lub wyłącz obsługę plików cookie w przeglądarce. Więcej informacji o plikach cookie znajdziesz na tej stronie