Historia budowy kolei na Pyrzowice,

Kategorie: Aktualności   | 25 września, 2020

albo Wykonawca wybrany – jak to było z budową kolei na Pyrzowice, czyli połączenia Górnego Śląska nie posiadającego lotniska pasażerskiego z Pyrzowicami w Zagłębiu Dąbrowskim. Katowice teoretycznie mają niedaleko Ostrawę, ale w okresie takiej pandemii jak obecnie nie można przecież czeskiego lotniska brać pod uwagę.

Jedenaście lat trzeba było czekać, aby ktoś poszedł po rozum do głowy. Tematem tym zajęliśmy się (D. Kmiotek, G. Jaszczura) jeszcze w 2009 r., przy okazji pierwszych pomysłów dotyczących powołania metropolii http://grzegorzjaszczura.pl/?p=320 (20.08.2009 r.).

Wtedy nawiązaliśmy kontakt z Ireneuszem Dylczykiem https://plus.kurierlubelski.pl/ireneusz-dylczyk-z-portu-lotniczego-lublin-mniejsze-lotniska-sa-w-lepszej-sytuacji-niz-wielkie-porty/ar/c1-14995803, już wówczas związanym z branżą lotniczą i portalem www.pasazer.com. To właśnie ten portal prowadził szeroką akcję na rzecz odbudowania linii kolejowej 182 na odcinku Tarnowskie Góry-Zawiercie. Warto o tym wspomnieć, gdyż lansowano wtedy inny przebieg linii kolejowej do lotniska, od Bytomia przecinający gminy Bobrowniki i Ożarowice. Za projektem tym szeroko lobbowała ówczesna Platforma Obywatelska ze Śp. Tomaszem Tomczykiewiczem na czele… i to pomimo silnego sprzeciwu mieszkańców wyżej wymienionych gmin. A jaki to był lobbing? Najlepiej o tym świadczy historia jaką nam opowiedział Ireneusz Dylczyk. Mianowicie inicjatorzy akcji wynajęli specjalny pociąg, zaproszeni zostali przedstawiciele mediów…, planowano przejazd techniczny od strony Zawiercia do samego lotniska (wtedy jeszcze jeździł pociąg, który zaopatrywał lotnisko w paliwo, dzisiaj przejazd możliwy jest tylko do Siewierza). Cel był jasny – pokazanie, że niewielkim nakładem można było przystosować linię do obsługi przewozów pasażerskich (odbudowie wymagałoby jedynie 2-3 kilometry linii). I co? I nagle PKP odwołało przejazd tego pociągu…, a tym samym zniwelowano całą akcję. Ktoś podjął kontrakcję…?

W 2009 roku udało nam się namówić do podjęcia działań Krzysztofa Stachowicza, ówczesnego radnego sejmiku województwa. Jaki był tego efekt można o tym przeczytać tutaj: http://grzegorzjaszczura.pl/?p=21890 (08.01.2013 r.). Opracowaliśmy wtedy założenia projektu połączeń kolejowych z lotniskiem, który był rozszerzeniem projektu lansowanego przez portal www.pasazer.com. Podstawową różnicą było to, że projekt portalu zakładał głównie szybkie połączenia z lotniskiem, a my uzupełniliśmy projekt o aspekt lokalny, więcej info tutaj http://grzegorzjaszczura.pl/?p=21893 (11.01.2013 r.).

Zmiana podejścia do tematu nastąpiła w 2014 roku. Wtedy  zrozumiano, że na „siłę” lansowany projekt budowy całkowicie nowej linii kolejowej nie ma szans na realizację http://grzegorzjaszczura.pl/?p=27608 (05.04.2014 r.). W tym miejscu chcielibyśmy podkreślić, że zawsze uważaliśmy, że odbudowa linii 182 była jak najbardziej realna i osiągalna, natomiast budowa nowej linii mogłaby dopiero nastąpić niejako w drugim rzucie.

 W 2016 roku przedstawiliśmy założenia koncepcyjne jak mogłyby wyglądać połączenia kolei regionalnej, przy jednoczesnym uwzględnieniu połączeń z lotniskiem w Pyrzowicach http://grzegorzjaszczura.pl/?p=41066. (12.01.2017 r.). Projekt ten przedstawiliśmy w 2016 roku podczas Konferencji Transport, a Gospodarka http://grzegorzjaszczura.pl/?p=38866 (26.06.2016 r.). W ślad za tym poszła interpelacja poselska posła Ziemi Zagłębiowskiej Roberta Warwasa http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/interpelacja.xsp?typ=INT&nr=8048&view=null, do której załączona została grafika pokazująca projekt.

Ostatnio wybrany został wykonawca inwestycji odbudowy linii 182, konsorcjum firm z liderem firmą Track Tec na czele na kwotę 812 mln PLN brutto. Dofinansowanie inwestycji ze środków Funduszu Spójności wyniesie 503 mln PLN. Pociągi po linii powinny pojechać już za trzy lata, maksymalna prędkość szlakowa powinna wynieść 140 kph. Powstaną nowe przystanki Miasteczko Śląskie Centrum oraz Zawiercie Kądzielów https://www.rynek-lotniczy.pl/wiadomosci/kolej-do-pyrzowic-track-tec-odbuduje-linie-182-9550.html?fbclid=IwAR3-UQ_f5X1Af5htQaqYscxQJAy7Jq8G2-hgXTYVi1DmlYiorR7k7nGJ2OY. Więcej o inwestycji można poczytać tutaj:  https://www.facebook.com/hashtag/linia182?source=feed_text&epa=HASHTAG.

Przyglądając się obecnym założeniom odbudowy linii 182, uważamy, że należałoby się w przyszłości zastanowić nad budową łącznicy kolejowej pomiędzy Zawierciem, a Porębą od strony Marciszowa. Planowana stacja Zawiercie Kądzielów znajduje się na peryferiach miasta, tuż przy granicy z gminą Łazy, co de facto spowoduje, że Zawiercie będzie dysponowało tylko symbolicznym połączeniem z lotniskiem.

Pokazana w naszym wpisie historia pokazuje, jak polityka wpłynęła na budowę tej linii i jak wiele region przez to stracił. Inne lotniska już dawno dysponują tego typu połączeniami jak choćby Gdańsk, Lublin czy Kraków. Niewykluczone, że gdyby od samego początku zdecydowano się na odbudowę linii 182, to lotnisko w Pyrzowicach znajdowało by się dzisiaj na 2 lub 3 miejscu pod względem liczny odprawianych podróżnych (w 2019 roku było to 4,8 mln podróżnych), a tak musimy zadowolić się 4. miejscem za lotniskiem w Gdańsku (podkreślmy, że przez wiele lat Gdańsk znajdował się w tyle za Pyrzowicami). Przykład ten dobitnie pokazuje jak ekonomia i zdrowy rozsądek przegrał na długie lata z polityką.

Na koniec warto jeszcze wspomnieć o propozycji budowy kolei naziemnej (monorail) łączącej Katowice z jednej strony a Sosnowiec z drugiej strony, z lotniskiem w Pyrzowicach https://sosnowiec.naszemiasto.pl/kolej-wiszaca-na-slasku-i-zaglebiu-jest-wizualizacja-i-mapa/ar/c1-7433352. Pomysł zasadniczo dobry, a przede wszystkim nowatorski, niestety za bardzo niszczący tkankę miejską, gdyż pierwsze koncepcje przebiegu tych linii ulokowano wśród zabytkowej architektury centrów Katowic i Sosnowca. Opracowana przez Bombardiera (kanadyjska korporacja z branży kolejowej) koncepcja w ramach podjętych przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię prac nad studium budowy kolei metropolitalnej, stanowi i tak pomimo tego pewien krok w przyszłość, nie mówiąc już o tym, że takiej kolei jak monorail w Polsce póki co to nie ma https://www.chip.pl/2019/11/kolej-nadziemna-polaczy-katowice-z-lotniskiem/.

My poszlibyśmy nieco dalej. Może należałoby się zastanowić nad budową kolei próżniowej (hyperloop) łączącej Katowice z Pyrzowicami, czyli stolicę województwa śląskiego z lotniskiem w Zagłębiu Dąbrowskim. Taka kolej to melodia przyszłości, pomysł miliardera Elona Muska. W Polsce zawiązana została spółka zajmująca się pracami nad taka formą transportu https://www.hyperpoland.com/pl/. Warto aby decydenci polityczni zastanowili się, jakie dalsze kroki można byłoby podjąć po odbudowie linii kolejowej 182. To pytanie o przyszłość, przeszłość znamy, wiele lat zmarnowano, ale to przede wszystkim pytanie do rządzących zarówno krajem, regionem, jak i metropolią. Istotne, aby nie popełniono błędów przeszłości, o których wspomnieliśmy powyżej.

Dawid Kmiotek, Grzegorz Jaszczura

Komentarze

Komentarze (1) do “Historia budowy kolei na Pyrzowice,”

  1. Zet, 25 wrz 2020 o 21:48

Zostaw komentarz




Ta strona wykorzystuje pliki cookie przechowywane na twoim komputerze. Jeżeli nie zgadzasz się na to opuść stronę lub wyłącz obsługę plików cookie w przeglądarce. Więcej informacji o plikach cookie znajdziesz na tej stronie