Metropolia dwóch prędkości

Kategorie: Aktualności   | 20 sierpnia, 2009

Dlaczego projekt metropolii śląsko-zagłębiowskiej doprowadzi do marginalizacji Zagłębia Dąbrowskiego? Z wielu powodów. W artykule, który przygotowuję wspólnie z Radnym Rady Osiedla Ząbkowice Dawidem Kmiotkiem do kolejnego numeru „Zagłębia Wolności Pisma Konserwatywnego” rozpatrujemy ten fakt w kontekście rozwoju komunikacyjnego tej konurbacji. Oto obszerne fragmenty:

„Jest oczywistym, że motorem rozwoju regionu są inwestycje infrastrukturalne, zarówno w drogi jak i kolej. Nikogo chyba nie trzeba do tego przekonywać, tym bardziej, gdy są one dodatkowo powiązane z branżą lotniczą. Czy takim miastom jak Dąbrowa Górnicza i Sosnowiec zostanie ta szansa na rozwój zabrana? Na to wygląda patrząc na zabiegi polityczne w naszym regionie dotyczące połączenia linią kolejową pyrzowickiego lotniska z Katowicami i Gliwicami przez Piekary Śląskie i Bytom. Niestety jest to robione kosztem miast Zagłębia Dąbrowskiego.

Parę lat wstecz grupa ludzi związanych z portalem pasazer.com wyszła z inicjatywą połączenia Pyrzowic z resztą Zagłębia. Projekt ten doczekał się dziś dalszego rozwinięcia, autorstwa części zagłębiowskich działaczy PO i UPR.  W projekt zaangażowani są również ludzie związani z branżą lotniczą. Projekt zakłada połączenie miast zagłębiowskich z lotniskiem poprzez wykorzystanie nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie. Na projekcie skorzystałoby 5 dużych miast: Dąbrowa Górnicza, Sosnowiec, Zawiercie, Będzin i Jaworzno oraz dwa miasta jurajskie: Myszków i Częstochowa. Ponadto w projekcie zakłada się reaktywację połączeń na nieczynnej dziś linii nr 133 Dąbrowa G. Ząbkowice – Jaworzno Szczakowa i dalsze skomunikowanie z Krakowem. Pyrzowice połączone zostałyby również z Warszawą i Kielcami. Aby projekt miał szansę powodzenia wyremontowany musi zostać odcinek torowiska od Pyrzowic do Zawiercia (przystosowanie linii do prędkości 80-90 km/h, z dotychczasowych 30  km/h)  i odcinek od Strzemieszyc do Jaworzna Szczakowej.  Na linii do Szczakowej bezpowrotnej likwidacji uległyby stacje: Dąbrowa G. Huta Katowice i Jaworzno Szczakowa Lokomotywownia, a przywrócona byłaby obsługa stacji Strzemieszyce Południowe i Maczki.

Projekt zakłada również szybkie połączenie nowoczesnym taborem kolejowym za pomocą pociągów przyspieszonych, tj. według taryfy biletowej na pociągi osobowe. Obsłudze podlegałyby tylko, co ważniejsze stacje kolejowe, a sama koncepcja zakładałaby kolej metropolitarną do Katowic (m.in. przez Siewierz, Zawiercie, Łazy, Ząbkowice, Dąbrowę Górniczą, Będzin i Sosnowiec) i 3 koleje regionalne. Szacowany czas przejazdu do Katowic wyniósłby około 50 min. Aby projekt miał szansę realizacji musiałby zostać włączony do projektów kluczowych naszego regionu i otrzymać dofinansowanie ze środków unijnych.

Wśród osób wspierających taką koncepcję jest dziś m.in. Krzysztof Stachowicz (radny Sejmiku Wojewódzkiego). Jakie korzyści niesie ze sobą projekt? To obsługa obszaru zamieszkanego przez około 1 mln ludzi (Zagłębie Dąbrowskie, Częstochowa, Kielce).  To szybszy rozwój lotniska, w tym dodatkowi przewoźnicy je obsługujący. Szybsze i tańsze połączenie ewentualnej metropolii z lotniskiem. Dziś projekt przez Bytom zakłada budowę linii do 2013 roku. Przystosowanie obecnej linii przez Zagłębie byłoby wykonalne przez okres jednego  roku. Nie wymaga on wykupu gruntów i trudnych konsultacji społecznych, gdyż wiedzie on już po istniejącym torowisku. Łatwiej byłoby również uzyskać decyzje środowiskowe. Projekt bytomski (śląski) wymaga wykupu gruntów w gminach, co wydłuży czas realizacji inwestycji o kolejne lata, co dla lotniska oznaczałoby, że kolejni przewoźnicy mogliby odejść, np. do podkrakowskich Balic. Projekt po stronie śląskiej jest ponadto kosztowny (ponad 160 mln PLN), natomiast torowisko do Zawiercia można wyremontować  za około 30-40 mln PLN.  Dla rozwoju lotniska i naszego regionu należałoby wpierw wyremontować nitkę do Zawiercia, a następnie dopiero budować nitkę przez Piekary i Bytom. Takie rozwiązanie pozwoliłoby w przyszłości złączyć ze sobą oba projekty i połączyć Zawiercie z Gliwicami przez Pyrzowice i Bytom.

Pozostaje jeszcze jedna istotna sprawa: to Euroterminal w Sławkowie.  Projekt zagłębiowski przyczynić mógłby się do budowy centrum logistyczno-towarowego na lotnisku w Pyrzowicach, gdzie towary ze wschodu Europy i Azji mogłyby być przewożone dalej za pomocą samolotów na zachód Europy. Jest to również szansa rozwoju dla KSSE w Tucznawie. Projekt bytomski bez modernizacji kolei do Zawiercia stanowi zagrożenie dla naszego Zagłębia Dąbrowskiego. Już dziś możemy sobie wyobrazić pociągi ekspresowe z Warszawy całkowicie omijające Zawiercie, Dąbrowę Górniczą i Sosnowiec. Pojadą one przez Pyrzowice i Bytom.  Jak będzie wyglądał rozwój przyszłej metropolii?  Czy na lepiej rozwijającą się część zachodnią  (śląską) od Brynicy, tj. od Katowic do Gliwic i gorzej rozwiniętą część zagłębiowską?

To są właśnie tytułowe dwie prędkości i dwa przyszłe światy! Już dziś widać próby marginalizacji Zagłębia, np. wykluczenie Dąbrowy Górniczej z kilku kluczowych projektów regionalnych, czy niski wskaźnik pozyskiwania środków unijnych. Gdzie tkwi przyczyna takiego stanu rzeczy? Jedną z przyczyn są aktualne władze Dąbrowy Górniczej i Sosnowca, niewykazujące inicjatyw w tym kierunku. To także fatalna opinia Czerwonego Zagłębia i niechęć mieszkańców pozostałych części regionu do Nas. Tracimy tylko na tym i jesteśmy wykluczani z ważnych metropolitarnych projektów.

Czy projekt zagłębiowski będzie miał szanse realizacji pokaże najbliższa przyszłość?”

Autorzy projektu: Dawid Kmiotek, Grzegorz Jaszczura

Komentarze

2 komentarze do “Metropolia dwóch prędkości”

  1. m., 8 mar 2011 o 17:45

    po kilkunastu miesiącach można napisać jedno ślązaki nie dadzą na ten pomysł nic!

  2. Magda, 10 mar 2012 o 13:06

    Właściwie to są ślężanie a nie ślązacy.

Zostaw komentarz




Ta strona wykorzystuje pliki cookie przechowywane na twoim komputerze. Jeżeli nie zgadzasz się na to opuść stronę lub wyłącz obsługę plików cookie w przeglądarce. Więcej informacji o plikach cookie znajdziesz na tej stronie