Getto Staszic – szansa

Kategorie: Aktualności   | 15 listopada, 2021

Dzisiaj jeszcze jeden mój tekst z niezależnej od rządzącego układu w naszym regionie gazety Dąbrowa Górnicza Miasto Wielkich Szans, której 3. numer dopiero co się ukazał. Zobacz zresztą poprzedni mój wpis: opłata adiacencka wraca. Tekst zatytułowałem: Getto Staszic – szansa i głównie zająłem się w nim sytuacją bezpieczeństwa w ruchu drogowym wzdłuż ul. Staszica.

Getto Staszic – SZANSA

Po dwunastu latach od momentu zamknięcia skrzyżowania (DK94 z ul. 11-go Listopada i Ziemby oraz Staszica) na Staszicu, przez prezydenta Z. Podrazę, które spowodowało odcięcie osiedla od miasta, utrudnienia w dojeździe służb ratowniczych czy absurdalne przypisanie Staszica pod komisariat Policji w Ząbkowicach, mamy małe światełko dla mieszkańców. Podkreślę jeszcze, że obiecanki Policji i byłego prezydenta dotyczące poprawy bezpieczeństwa na ulicy Staszica nie sprawdziły się, a właściwie to sytuacja uległa pogorszeniu. Stłuczki i wypadki są częste, szczególnie przy skrzyżowaniu z ul. Wojska Polskiego i ul. Starocmentarną oraz na skrzyżowaniu przedłużenia ul. Tysiąclecia (za DK94) z ul. Staszica i drogi wjazdowej na Wschodnią obwodnicę GOP (w lesie). Zresztą dotyczy to całego odcinka ul. Staszica.

Wielokrotnie interpelowałem w tej sprawie do prezydentów Naszego Miasta. M.in. w wyniku tych interwencji doszło do opracowania projektu przebudowy ul. Staszica. W nowym rozwiązaniu projektowym przewidziane są dwa ronda w miejscach opisanych powyżej. Jednocześnie Strzemieszyce zostaną połączone ścieżką rowerową biegnącą wzdłuż ul. Staszica z ul. Wojska Polskiego, a dalej plantami i przejściem pod torami PKP z Pogorią. Koszt obecnej inwestycji jest oceniany na circa 11 mln zł, z czego miasto miałoby wyłożyć 50%. Wniosek jest na dzień dzisiejszy weryfikowany u Wojewody.

Miejmy nadzieję, że realizacja tego projektu wpłynie na polepszenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Chociaż cały czas można żałować, że skrzyżowania na Staszicu nie rozwiązano w sposób, który kiedyś proponowałem, tzn. w formie skrzyżowania dwupoziomowego. Rozwiązanie, którego doczekał się Sosnowiec przy Makro sprawdza się doskonale.

Jest oczywistym, że mieszkańcom os. Staszica należy się większe zainteresowanie i inwestycje, choćby jako zadośćuczynienie za zaistniałą sytuację, czyli doprowadzenie osiedla do roli paragetta. Mieszkańcy Staszica, szczególnie jego starej części, czekają także na kontynuację uporządkowania gospodarki wodno-ściekowej, albowiem ta część miasta została zapomniana w tym aspekcie. Wiąże się to bezpośrednio ze złym stanem nawierzchni dróg osiedlowych, a także chodników, na których łatwo skręcić nogę, a przejechanie wózkiem z małym dzieckiem graniczy z cudem. Trzeba także wspomnieć o niedrożnych hydrantach.

Oczywiście w złej sytuacji finansowej budżetu Miasta będzie to trudne, ale nie napiszę, że niewykonalne.

Grzegorz Jaszczura

Ps Zobacz także wcześniejsze moje wpisy poświęcone os. Staszica:

będą ronda na Staszicu,

Ronda na Staszicu,

os. Staszica – drożność hydrantów,

problemy os. Staszica, c.d.,

wnioski budżetowe na 2021.

Komentarze

Zostaw komentarz




Ta strona wykorzystuje pliki cookie przechowywane na twoim komputerze. Jeżeli nie zgadzasz się na to opuść stronę lub wyłącz obsługę plików cookie w przeglądarce. Więcej informacji o plikach cookie znajdziesz na tej stronie