KZK GOP – c.d. drogi donikąd

Kategorie: Aktualności   | 7 lipca, 2011

Kontynuując temat http://grzegorzjaszczura.pl/?p=11267, tj. dalszego funkcjonowania KZK GOP w obecnej formie, zwrócić musimy jeszcze uwagę na kilka innych aspektów uzasadniających konieczność utworzenia własnego międzygminnego związku komunikacyjnego Zagłębia Dąbrowskiego. Zagłębiowski Związek Komunikacyjny” objąłby przedsiębiorstwo „Autobusy Zagłębiowskie” (na bazie PKM Sosnowiec) i przedsiębiorstwo „Tramwaje Zagłębiowskie”. To drugie przedsiębiorstwo należałoby wyodrębnić ze struktur „Tramwajów Śląskich” z zajezdnią w Będzinie. Akurat z tą infrastrukturą w Zagłębiu nie byłoby problemów. Sprawą ponownie zajął się portal sosnowiec.info: http://www.sosnowiec.info.pl/informacje/region/kzk-gop—-i-co-dalej,1,4,19665.

Patrząc na działania władz KZK GOP-u, dzięki którym, będziemy mieli kolejne podwyżki cen biletów (niezależnie od zwiększonej w samej Dąbrowie Górniczej dopłaty o 1,1 mln zł z naszych podatków), nie ulega wątpliwości, że należy szukać alternatyw dla tego stanu rzeczy. Jedną z nich jest wspomniana przez nas komunikacja prywatna takich przewoźników jak „D-tka”, czy „K”, ale tych przewoźników próbuje się wyrugować wprowadzając opłaty za korzystanie z przystanków autobusowych. Przynajmniej pierwsze zakusy, typowe dla lewicowych władz, już były. W tym zakresie, swego rodzaju szczególną inwencją wykazywał się w Dąbrowie Górniczej, „wicePePe” Paweł Gocyła (SLD), któremu powierzono zadania z zakresu komunikacji. Swego czasu już pisaliśmy co trzeba mu odebrać http://grzegorzjaszczura.pl/?p=6426. Zresztą pan P. Gocyła, wszędzie gdzie może, szerzy swoje lewicowe poglądy! (że dam jeszcze przykład ograniczania licencji na taksówki do jak najmniejszej liczby!).

Za przejazd z Katowic do Gołonoga „D-ką” zapłacimy 2 zł, zaś za ten sam odcinek liniami 808 lub 811 według nowego taryfikatora KZK GOP 4,5 zł. Nie mówiąc już o rokrocznych dopłatach z budżetu miasta i to  wcale nie małych (jeszcze raz napiszmy, że w Dąbrowie Górniczej jest to w tym roku 23,1 miliona złotych!). Dodajmy, że pewnie pojawiliby się nowi przewoźnicy prywatni, wprowadzając konkurencję, tak nie lubianą w UE (przyp. G. Jaszczura). Trzeba obalić lewicowy (postkomunistyczny) mit, że komunikacja prywatna nie może być dochodowa. Ona (ta komunikacja prywatna – przyp. G. Jaszczura), nie będzie dochodowa, dla przykładowo urzędników KZK GOP, polityków i samorządowców, pobierających wynagrodzenia i diety w jego ramach!

Jakie możemy mieć jeszcze alternatywy? Mianowicie przejazdy koleją w ramach stref biletowych aglomeracji katowickiej. Za obecny przejazd koleją z Katowic do Gołonoga zapłacimy 3 zł. W tej konkretnej sprawie swoje stanowisko zajęło również Towarzystwo Przyjaciół Ząbkowic. W dniu 04.05. br TPZ wystosowało pismo do Senatora Zbigniewa Meresa, celem wydłużenia strefy C biletu aglomeracyjnego z Gołonoga do Ząbkowic. Pan Senator wsparł działania stowarzyszenia TPZ, wystosowując swoje pismo do PKP Przewozy Regionalne.

Jakie są argumenty Towarzystwa Przyjaciół Ząbkowic? Otóż przejazd z Katowic do Ząbkowic zajmuje 30 minut (odcinek 25 km), autobusami z przesiadką w Gołonogu około 1 h, plus stracony czas na oczekiwanie na przystanku w trakcie przesiadki. Obecna cena przejazdu koleją dla Ząbkowic będących poza strefą to 6,30 zł, natomiast przejazd autobusem z przesiadką wynosi 7 zł. Przejazd w strefie kolejowej kosztowałby mieszkańca Ząbkowic tylko 3 zł. Podobnie rzecz jasna sprawa ma się z biletami miesięcznymi: w ramach KZK GOP to koszt 128 zł w ramach całej sieci, za przejazd koleją poza strefą 165 zł, natomiast w strefie kolejowej to wydatek 80 zł.

Istotnym argumentem wziętym pod uwagę przez stowarzyszenie TPZ, to prace Urzędu Marszałkowskiego w zakresie tworzonej strategii rozwoju komunikacji. Jednym z problemów będzie zapewne sprawa kolei regionalnej. Na tą sprawę zwracaliśmy uwagę w regionie już wcześniej. Z końcem lat 80-tych rozpoczęto realizację projektu budowy Kolei Ruchu Regionalnego, zaniechanego z początkiem lat 90-tych. Wspomniany projekt zakładał budowę kolei regionalnej do Ząbkowic, z kolei obecny projekt zakłada budowę nitki od Gołonoga do Tworznia z pominięciem Ząbkowic. Mniemać możemy, że obecne strefy biletowe staną się podstawą przy projektowaniu kolei regionalnej. Dalszy rozwój wspomnianych stref przyczynić się może niewątpliwie do wzrostu konkurencyjności na rynku komunikacji, a tym samym może wymusi na KZK GOP-ie bardziej racjonalną i przyjazną politykę cenową dla mieszkańców aglomeracji. Tylko, czy jest to możliwe przy takim dziwnym tworze jak KZK GOP, którego władze to głównie prezydenci i radni miast GOP pobierający za to dodatkowe diety. Wątpliwe akurat, aby zależało im na reformowaniu tego dziwnego tworu. Kto by tam „podcinał pod sobą gałąź na której siedzi”.

Dawid Kmiotek, Grzegorz Jaszczura

Komentarze

16 komentarzy do “KZK GOP – c.d. drogi donikąd”

  1. iti, 7 lip 2011 o 11:13

    Co do tych diet urzędników i radnych siedzących w zbiurokratyzowanym tworze KZK GOP to całkowita racja! Tu szukać oszczędności!

  2. krambambula, 7 lip 2011 o 11:16

    Dworzec w Ząbkowicach na przedwojennej fotografii. To robi pozytywne wrażenie, a teraz co mamy: jeden wielki smród, kiłę i mogiłę. Brud wokół dworca, odpadająca farba z tynku dworca, gnijące okna i umierającą stację, kiedyś ważny węzeł kolejowy w Polsce

  3. Dawid Kmiotek, 7 lip 2011 o 12:48

    Mamy już informację w sprawie strefy od spólki Przewozy Regionalne PKP, że strefa nie zostanie rozszerzona. Jednocześnie bedziemy czynić dalsze działania na rzecz jej rozszerzenia o Ząbkowice.
    Dawid Kmiotek
    Towarzystwo Przyjaciół Ząbkowic

  4. K Jasionek, 7 lip 2011 o 12:49

    Myślenie jest bardzo trudne a tym bardziej pozytywne. Darmozjady którzy zasiadają we władzach KZK GOP nic mądrego nie zrobią, bo skoro mają na tym ponieść straty ich przepastne kieszenie, to wszystkie pozytywy wynikające z mądrego kierowania tym tworem mają w d….. Jak macie rozum rzadki to proponuję wsadzić łeb do lodówki, a jeszcze lepiej zamrażarki.

  5. ewaewa, 7 lip 2011 o 13:13

    Tak trzymać panie Grzegorzu i propagować idee zagłębiowskie!

  6. mieszkaniec, 7 lip 2011 o 20:17

    Chcą już całkowicie zdziadować Ząbkowice, a Podraza się temu przygląda

  7. Dawid Kmiotek, 8 lip 2011 o 19:30

    Witam
    Jest już pismo z Przewozów Regionalnych do Senatora. Pozwolę zacytować sobie jego treść. Oto ona:
    PRMRe-051-25/2011 Pan Senator RP Zbigniew Meres
    W imieniu spółki „Przewozy Regionalne” Śląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Katowicach w odpowiedzi na Pana pismo Nr dz. Sen.497/06/2011 z 17 czerwca br. uprzejmie informuję, że w chwili obecnej nie możemy podjąć działania zmierzającego do rozszerzenia obszaru obowiązywania biletu strefowego o stację Dąbrowa Górnicza Ząbkowice w ramach oferty taryfowej „Bilety strefowe w aglomeracji katowickiej”. Decyzją Zarządu Województwa Śląskiego (pismo ZN.TK.8060.44.2011 z 22.03.2011r.) pociągi na linii w relacji Częstochowa-Gliwice będą przekazane od 1.10.2011 r. do obsługi nowemu przewoźnikowi tj. spółce Koleje Śląskie. Pragnę wyjanić, że granice obowiązywania biletu strefowego zostały dobrane w wyniku analizy konkurencyjności kolei na tle transportu zbiorowego i indywidualnego . Linie publicznego i prywatnego drogowego transportu zbiorowego zapewniające wzajemne bezpośrednie pozwiązania miast aglomeracji katowickiej kończa bieg w dzielnicy Dąbrowa Górnicza Gołonóg. Linie autobusowe i busowe będące substytutem i konkurencją wobec kolei charakteryzowały się znacznie bardziej atrakcyjnymi cenami, dlatego chcąc przyciągnąć mieszkanców do korzystania z usług kolei, zdecydowano się na wprowadzenie obniżki cen biletów.
    Dyrektor Roman Chwała

    Oświadczenie.
    W związku z zaistniałą sytuacją Towarzystwo Przyjaciół Ząbkowic wspólnie z Senatorem Zbigniewem Meresem będzie kontynuować działania zmierzające do rozszerzenia strefy biletu aglomeracyjnego o Ząbkowice. Podejmowane będą również dzialania na rzecz rozszerzenia etapu IV budowy kolei regionalnej do stacji Dąbrowa Górnicza Ząbkowice. Mamy jednocześnie nadzieję, że do tych działań włączy się również prezydent Dąbrowy Górniczej P. Zbigniew Podraza, a także inni parlamentarzyści z terenu Zagłębia Dąbrowskiego.
    W imieniu Towarzystwa Przyjaciół Ząbkowic Dawid Kmiotek

  8. info, 15 lip 2011 o 13:22
  9. info, 15 lip 2011 o 13:23

    „W sumie, dług wobec KZK GOP mają trzy gminy. Największym dłużnikiem jest Ruda Śląska, która nie wpłaciła do kasy związku aż 6,1 mln zł (cała płatność w 2011 roku to 14,7 mln zł). Ten dług został rozłożony na dwie raty płatne w październiku i listopadzie.

    Więcej… http://sosnowiec.gazeta.pl/gazetasosnowiec/1,93867,9947404,Czeladz_i_Psary_maja_klopoty_z_platnosciami_do_KZK.html#ixzz1SAjlHX2m

  10. karamba, 16 lip 2011 o 21:19

    Ostatnio uruchomiona została prywatna linia autobusowa nr „10” z Ząbkowic do Katowic. Oto rozkład z Osiedla Robotniczego do Katowic: 5:54, 7:05, 8:04,15:04, 16:04. Z Katowic Korfantego do Ząbkowic: 6:45, 7:56, 8:54, 15:55, 16:55. Koszt przejazdu 3 złote. Właścicielem firmy jest Wiesław Kulig.

  11. halska, 16 lip 2011 o 21:47

    do karamby: na tym polega wyższość prywatnej firmy od biurokracji i socjalizmu! Brawa dla pana Kuliga, jeżeli podajesz prawdziwą informację.

  12. misiek, 18 lip 2011 o 7:49

    Słyszałem już, że właściciel rzeczonej firmy powoli wycofuje się ze swego pomysłu

  13. info, 19 lip 2011 o 12:17
  14. nick, 21 lip 2011 o 7:46
  15. halska, 21 lip 2011 o 7:52

    Pan prezydent Podraza z Dąbrowy Górniczej, jako przewodniczący Zgromadzenia oczywiście popiera zapędy i rozrzutność pana Urbańczyka.

  16. czytacz, 21 lip 2011 o 15:20

Zostaw komentarz




Ta strona wykorzystuje pliki cookie przechowywane na twoim komputerze. Jeżeli nie zgadzasz się na to opuść stronę lub wyłącz obsługę plików cookie w przeglądarce. Więcej informacji o plikach cookie znajdziesz na tej stronie