parking huty ArcelorMittal

Kategorie: Aktualności   | 22 sierpnia, 2024

Wracam jeszcze do moich interpelacji do Pana Prezydenta M. Bazylaka (skrajna lewica), z czasów, gdy byłem radnym Rady Miejskiej Dąbrowy Górniczej. Obiecywałem Szanownym Czytelnikom, że powrócę do niektórych tematów, których nie zdążyłem poruszyć na blogu. Jednym z nich jest budowa parkingu na terenie zakładów metalurgicznych ArcelorMittal Poland S.A. Interpelacja jest jeszcze z marca 2023 r., ale prawdopodobnie sytuacja zostanie załatwiona po mojej myśli. Z tym, że nie sądzę, żeby była to zasługa Pana Prezydenta. Może najpierw treść interpelacji:

Dąbrowa Górnicza, dn. 31.03.2023 r.

INTERPELACJA DO PANA PREZYDENTA Marcina Bazylaka

dot.: wstrzymania budowy parkingu przez hutę ArcelorMittal Poland

Szanowny Panie Prezydencie, na podstawie art. 24 Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, w związku z powziętymi informacjami o planowanej budowie parkingu na terenie zakładów metalurgicznych ArcelorMittal Poland S.A. w Dąbrowie Górniczej przy bramie nr 4 przy ul. W. Roździeńskiego oraz z przeniesieniem tam nowej głównej bramy wjazdowej do d. Huty Katowice zwracam się z następującymi pytaniami:

1. Czy zbadane zostało oddziaływanie tej inwestycji na środowisko? Pozwolenie na budowę olbrzymiego parkingu (ok. 9 ha powierzchni) i prawdopodobne przeniesienie tam głównej bramy wjazdowej spowoduje, że kumulacja ruchu samochodowego z trasy S1 do skrzyżowania Alei Piłsudskiego z ulicą Tworzeń osiągnie nowe apogeum! Zwielokrotni się również ruch samochodowy (transport ciężki) z Ząbkowic – tzw. przecinką od bramy nr 4 do ul. Towarowej i dalej do drogi wojewódzkiej 796. Czy efekt ekologiczny (spaliny, hałas) oraz komunikacyjny tego przedsięwzięcia został gdziekolwiek uwzględniony?

2. Dlaczego parking i główna brama wjazdowa nie może powstać od strony Strzemieszyc Małych (ul. Świerczyna, ul. Kazdębie)? Przecież mogłaby temu służyć wybudowana (za kilkadziesiąt milionów złotych) przez Gminę Dąbrowa Górnicza droga 790 (przy bramie huty nr 5), która jest też łącznikiem strefy specjalnej na Tucznawie z drogą szybkiego ruchu DK94, dedykowaną dla transportu ciężkiego. Jest tam również mnóstwo przestrzeni na budowę takiego, a nawet większego parkingu.

3. Czy w najbliższej przyszłości jest możliwy powrót do realizacji planowanego ronda na skrzyżowaniu ulicy Tworzeń i Alei Piłsudskiego, którego realizacja została wstrzymana, chyba (o ile dobrze pamiętam) kosztem przesunięcia środków na realizację parku Zielona? 

Wnoszę o rozważenie przez Pana Prezydenta zablokowania budowy ww. parkingu do czasu wyjaśnienia sprawy – koszty ekologiczne i społeczne tego przedsięwzięcia wydają się zbyt wysokie w stosunku do rozwiązań alternatywnych.

Grzegorz Jaszczura

W odpowiedzi Pan Prezydent m.in. pisze, że:

„[…] w dniu 25.10.2022 r. została wydana decyzja o pozwolenie na budowę nr 450/2022 dla inwestycji: Budowa parkingu dla samochodów ciężarowych wraz z infrastrukturą w rejonie bramy nr 4″, […] Decyzja stała się ostateczna  dnia 11.11.2022 r. Organ administracji architektoniczno-budowlanej wydając decyzję o pozwoleniu na budowę nie ma możliwości wpływu na rozwiązanie projektowe w zakresie  wykraczającym poza sprawdzenie spełnienia wymagań wskazanych w art. 35 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2021.2351 t.j.)”.

Okazuje się, że prawdopodobnie huta, w końcu prywatna, poszła po rozum do głowy i zostanie zmieniona lokalizacja wjazdu i parkingu, na rozwiązanie sugerowane przeze mnie w punkcie 2 interpelacji! Kumulacja ruchu ciężarowego może zostać od strony Tworznia i Gołonoga zahamowana! Jest przecież olbrzymia.

Pozostanie wtedy jeszcze trzecie moje pytanie z w.p. interpelacji, na które Pan Prezydent odpowiedział wg mojej interpretacji negatywnie. Szkoda, że wtedy tyle środków przeznaczono na inne inwestycje.

„Odnosząc się do planowanego ronda na skrzyżowaniu ul. Tworzeń i Al. Piłsudskiego informuję, że jest przygotowany projekt ww. rozwiązania komunikacyjnego. Jego realizacja ze względu na znaczny koszt uzależniona jest od możliwości pozyskania zewnętrznych środków finansowych. […].”.

A pinindzy podobno ni ma! I ciekawe, kiedy nastąpi realizacja przez lewicowe rządy w Dąbrowie Górniczej tego ronda przy hucie?, albo kiedy ruszą prace na Fabryce Pełnej Życia Sp. z o.o.?, bo przecież mamy już kolejną jesień w kalendarzu! Widoczny postęp w infrastrukturze FPŻ Sp. z o.o., tak z zewnątrz, to coraz większe brzózki na dachach oraz ciągłe drobne prace remontowo-trawnikowe.

Komentarze

3 komentarze do “parking huty ArcelorMittal”

  1. Upierdliwy, 22 sie 2024 o 10:28

    Temat ronda na Tworzniu już jest dawno posprzątany i to nie dlatego, że nie ma pieniędzy. NIE MA SENSU! Wie o tym każdy kierowca, który dojechał do końca tejże ulicy i przed wjazdem na aleję Roździeńskiego musi 1) zahamować przed bocznicą kolejową, 2) sprawdzić czy coś jedzie (a dzieje się to baaaaardzo rzadko), 3) ruszyć przez przejazd. Do czasu załatwienia sprawy przejazdu kolejowego (np. wstawienie świateł informujących o ruchu na linii, bo to przecież bocznica a nie regularna trasa), wyhamowujących ruch do i ze strefy ekonomicznej oraz do bramy nr 5 AMP – budowa ronda jest bezsensowna, chyba że ktoś chciałby zarobić na robocie…
    W temacie Fabryki – p. Podraza miał swój Pałac Kultury, który musiał (nie wiedzieć po co) odbudowywać przez całą swoją kadencję (co kosztowało DG więcej niż prywatny czterogwiazdkowy hotel przy NEMO), a teraz stoi tak samo nieużywany jak przedtem; p. Bazylak ma swoją Fabrykę, która nie wyglądała, nie wygląda i nie ma perspektyw wyglądać na pełną czegokolwiek… No, może zwolennicy urbexu mieliby tu co robić 😉

  2. Miezkaniec DG, 24 sie 2024 o 10:40

    Prezydent Bazylak wyprzedaje co atrakcyjniejsze tereny miasta Deweloperą bo mało jest kasy w Urzędzie budżet się nie spina.

  3. do Mieszkaniec DG, 24 sie 2024 o 20:21

    jaki pan taki budżet

Zostaw komentarz




Ta strona wykorzystuje pliki cookie przechowywane na twoim komputerze. Jeżeli nie zgadzasz się na to opuść stronę lub wyłącz obsługę plików cookie w przeglądarce. Więcej informacji o plikach cookie znajdziesz na tej stronie