skrzyżowania Ząbkowice – deja vu

Kategorie: Aktualności   | 24 lutego, 2010

Obraz nowe archit 013 (2)Po skasowaniu skrzyżowania na Staszicu, drogi DK 94 z ul. ul. 11-go Listopada, Staszica i Ziemby Pan Prezydent przeniósł swoje działania w tym zakresie w rejon drogi  DK 1 (S-1), konkretnie obejmujący zjazdy i wjazdy do Ząbkowic. Chwilowo bardziej utrudnić życia mieszkańcom Staszica się nie da, a w Ząbkowicach jeden z jego zastępców Pan P. Gocyła (SDPl, a może już nawet SLD?), może próbować robić to, na czym wg mnie słabo się zna. Nota bene zanim przejdę do meritum, to ponieważ jest to ostatni rok ich urzędowania (przynajmniej taką mam nadzieję) mogę sobie pozwolić na ocenę pracy Zastępców Pana Prezydenta. Otóż właśnie wg mnie jest to najgorszy z Zastępców Pana Prezydenta, oczywiście pod względem wykonywania swoich obowiązków za pieniądze mieszkańców naszego miasta. Oprócz zamknięcia skrzyżowania na Staszicu, mimo protestów mieszkańców, przy braku konsultacji, wspomnę tylko o „genialnej” wręcz likwidacji zakładu budżetowego Lipówka II i jego relikwidacji po niecałych 3 miesiącach bez jakichkolwiek kosztów ubocznych i nieubocznych! „Dobry” był też przetarg na  tzw. zadanie „Gospodarka odpadami na terenie Gminy…”, zakwestionowany przez Komisję Rewizyjną, Radę Miasta i niezależnego rzeczoznawcę.  Ale, żeby nie przedłużać, na oceny mamy „kupę” czasu.

Ciekawe, czy dojdzie w Ząbkowicach do protestów jak na Staszicu? Póki co wpłynęła do mnie opinia w tej sprawie od Pana D. Kmiotka z Towarzystwa Przyjaciół Ząbkowic, który chyba dosyć obiektywnie i praktycznie podchodzi do sprawy:

„Nie od dziś wiadomo, że dawna „gierkówka”na odcinku z Tychów do Pyrzowic ma być dostosowana do parametrów drogi ekspresowej S-1. Na odcinku z Tychów do Ząbkowic droga ta jest drogą ekspresową dwujezdniową, od Ząbkowic do Podwarpia zwykłą drogą szybkiego ruchu z licznymi skrzyżowaniami poziomymi, natomiast od Podwarpia do Pyrzowic jednojezdniową drogą ekspresową. Logicznym staje się więc konieczność dostosowania całego odcinka drogi z Tychów do Pyrzowic do parametrów drogi ekspresowej S-1.

To właśnie o odcinek z Ząbkowic do Podwarpia jest toczony bój o kształt drogi S-1. W planach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych jest likwidacja czterech skrzyżowań z obecną drogą DK 1, a mianowicie w Wojkowicach Kościelnych z ulicą Karsowską, w Ujejscu z ulicą Kryniczną, pomiędzy Ząbkowicami, a Antoniowem z ulicami Kusocińskiego i Konstytucji. W zamian ma być wybudowany nowy węzeł Ujejsce (obecny wiadukt ulicy Ujejskiej nad DK 1) i mają zostać poprawione parametry węzła Pogoria (główny wjazd do Ząbkowic w drogę nr 796 do Zawiercia). W miejsce zlikwidowanych skrzyżowań mają zostać wybudowane wiadukty nad S-1, za wyjątkiem ulicy Kusocinskiego, gdzie ma być wybudowana kładka pieszo-rowerowa. Wzdłuż drogi mają być wybudowane ekrany, a także przepusty pod S-1 dla zwierzyny. Cały projekt został przedstawiony mieszkańcom Ząbkowic podczas konsultacji społecznych 9 lutego br. w dwóch wariantach, z tym, że wariant nr  I  zakładał większą ilość domów przeznaczonych do wyburzenia. Cały projekt wzbudził wielkie emocje wśród licznie zgromadzonej społeczności. Szczególnie mieszkańcom nie przypadła do gustu propozycja całkowitej likwidacji połączenia drogowego Ząbkowic z Antoniowem ulicą Kusocińskiego oraz odcięcie okolicznych mieszkańców od wyjazdu w drogę S-1. (nie dziwota, przeżyliśmy to na Staszicu, a straty finansowe przedsiębiorcy „staszicowi” liczą cały czas w liczne wolne chwile – przypis mój).

Patrząc na sprawę bardziej obiektywnie należy stwierdzić, iż faktycznie drogi ekspresowe rządzą się swoimi prawami i nie można na nich budować skrzyżowań co 2 kilometry, co wcale nie oznacza, że problemu nie da się rozwiązać. Wiadomym jest, że takich dróg jak ekspresówki i autostrady nie skomunikowuje się z drogami lokalnymi. Wyjątek i tak tu zrobiono w przypadku węzła Ujejsce. Trudno więc oczekiwać by skomunikowano ekspresówkę   z ulicą Kusocińskiego, czy z ulicą Konstytucji. Drogę S-1 można skomunikować np. z drogą wojewódzką, jak to ma miejsce w przypadku węzła Pogoria, czy z obwodnicą, której obecnie w Ząbkowicach nie mamy.

Podczas spotkania z mieszkańcami, niestety zabrakło informacji nt. budowy tejże obwodnicy, a to właśnie obwodnica miałaby być skomunikowana z S-1. Mniemać należy, że być może zrobiono to celowo, bo za budowę obwodnicy odpowiada Prezydent Miasta, obecnie Pan Zb. Podraza, który niestety w spotkaniu nie uczestniczył. Projekt tej drogi  od dawna leży na półce w dąbrowskim magistracie.

Z załączonej mapki wynika że droga ta poprowadzona byłaby od Chruszczobrodu z drogi 796 łąkami z tyłu Bugaja, Sikorki i Wygiełzowa. W okolicy Góry Ujejskiej wykręcałaby i przecinałaby skrzyżowanie ulic Ujejskiej, Konstytucji i al. Zwycięstwa. Węzeł byłby wybudowany w okolicy ulicy Europejskiej i Podbagienko. Droga ta raz na zawsze odciążyłaby nadmierny ruch pojazdów z centrum Ząbkowic, przede wszystkim z ulic Szosowej i Armii Krajowej, oraz dała by możliwość skomunikowania mieszkańcom Antoniowa, Ząbkowic-Bielowizny i Ujejsca-Podbagienka z drogą S-1.

O tą obwodnicę mieszkańcy w pierwszej kolejności powinni zapytać włodarzy naszego miasta.

Budowa tej jak i drugiej obwodnicy od strony Łośnia (przedłużenie od drogi 790 w Łośniu do Tucznawy) warunkuje wyprowadzenie ruchu TIR-ów z Ząbkowic i poprawę bezpieczeństwa przede wszystkim na ulicach Szosowej i Armii Krajowej. Kiedy ruszy budowa obu obwodnic? Na to pytanie powinni odpowiedzieć nam zarówno prezydent miasta, jak i radni z naszego okręgu. Na mapce możemy obecnie prześledzić cały projekt budowy tych dróg, tyle, że miasto poza tym nic więcej w tej sprawie nie robi. Odcięcie ulicy Kusocińskiego od drogi DK 1 jeszcze bardziej zwiększy ruch TIR-ów w centrum Ząbkowic. Dzisiaj niektórzy kierowcy TIR-ów omijają centrum Ząbkowic skręcając właśnie w ulicę Kusocińskiego.

Poprawie ulec może natomiast wyjazd/wjazd z/do Ząbkowic na węźle Pogoria. Wg projektu wydłużone zostaną wyjazdy/wjazdy na tym węźle. Obecnie dochodzi tu do takich paradoksów jak na przykład powstające korki na DK 1 na wjeździe do Ząbkowic do STOP-u przy dojeździe do ulicy Armii Krajowej. Tu z kolei można by było wybudować bezkolizyjne rondo, ale na ten pomysł niestety jak na razie nikt z projektodawców nie wpadł. Widać, że nie czerpie się w Dąbrowie Górniczej ze wzorów, jakie zostały wypróbowane już w innych miastach, choćby na Górnym Śląsku w Rybniku.

Dawid Kmiotek Towarzystwo Przyjaciół Ząbkowic”

Komentarze

3 komentarze do “skrzyżowania Ząbkowice – deja vu”

  1. Alex de Large, 25 lut 2010 o 15:21

    Panie Radny! Wie Pan dobrze, że sprawa dodatkowego zjazdu, kładki nad drogą i w ogóle korzystniejszego rozwiązania dla mieszkańców okolic DK 1 nie jest zamknięta. Jest szansa, żeby powstało dogodne rozwiązanie.
    Więc zamiast biadolić i o wszelkie nieszczęścia obwiniać obecne władze, rusz Pan do obrony interesów dąbrowian. Przeistocz się rajco z Jaszczury w Lwa, i jak król zwierząt walcz o to, by wszystkim żyło się lepiej. Do pomocy proponuję radnego Paska, ma wprawę w protestach i happeningach, więc się z pewnością przyda.

  2. Maxior, 11 mar 2010 o 19:56

    Do Alex de Large:
    Z całym szacunkiem kolego, ale nie do końca się z tobą zgodzę. Działania prezydenta i jego świty są nieco śpóźnione. Gdyby miasto na czas zareagowało i naniosło obwodnicę Ząbkowic na plan zagospodarowania przestrzennego to GDDKiA musiałoby tą obwodnicę uwzglednic w swych planach. Czy wiesz jak są wyśrubowane normy dla takich dróg. To miasto sprawę przespało, a urzędnicy obudzili się dopiero wtedy gdy ludzie podnieśli protest.

  3. nick, 25 mar 2010 o 21:12

    zenujace komentarze i kontrkomentarze pisane przez tego samego czlowieka . Samo napedzajace sie kolo . Panie radny Jaszczura Pan tego nie widzi?
    czlowiek platformy gra u pana w orkiestrze? gdzie zasady?

Zostaw komentarz




Ta strona wykorzystuje pliki cookie przechowywane na twoim komputerze. Jeżeli nie zgadzasz się na to opuść stronę lub wyłącz obsługę plików cookie w przeglądarce. Więcej informacji o plikach cookie znajdziesz na tej stronie