Lekka Kolej Miejska (także Zagłębiowska)

Kategorie: Aktualności   | 25 sierpnia, 2009

Pisałem kilka dni temu o nierównym traktowaniu naszego Zagłębia Dąbrowskiego w ramach istniejącej konurbacji śląsko-zagłębiowskiej przez władze województwa. We wpisie „Metropolia dwóch prędkości” podnosiłem (wraz z D. Kmiotkiem) aspekty komunikacyjne. Dzisiaj ciąg dalszy, związany ze złożeniem przeze mnie i radnego Rady Miejskiej T. Paska oraz D. Kmiotka (radnego rady dzielnicy Ząbkowice) interpelacji (wniosku) do Pana Krzysztofa Stachowicza Radnego Sejmiku Wojewódzkiego (20.08.2009 r.).

Oto obszerne fragmenty:

„Jako przedstawiciele władzy samorządowej z Dąbrowy Górniczej, wybrani w demokratycznych wyborach, zwracamy się do Pana Radnego o podjęcie konkretnych działań zmierzających do zmiany na etapie projektowania założeń koncepcyjnych projektu lekkiej kolei miejskiej obejmującej Aglomerację Katowicką, w szczególności na odcinku „dąbrowskim”. […] Dąbrowa Górnicza miałaby być skomunikowana kolejką regionalną dopiero w trakcie czwartego etapu jej budowy.

O ile budowa przystanku kolejowego Dąbrowa Górnicza-Ratusz nie budzi naszej wątpliwości, gdyż jest ona jak najbardziej wskazana, to jesteśmy przeciwni skierowaniu kolejki miejskiej od stacji Dąbrowa Górnicza – Gołonóg do Huty Katowice, a nie do Ząbkowic.

Zaniepokojeni jesteśmy również tym, że projektowany szynobus z Sosnowca miałby kończyć swój bieg w Kazimierzu Górniczym, a nie w Strzemieszycach Wielkich, tj. dzielnicy Dąbrowy Górniczej.

Jako radni, którym leży na sercu dobro Dąbrowy Górniczej uważamy, że projekt ten powinien ulec zmianie zmierzającej do tego, aby kolej regionalna dochodziła do stacji Dąbrowa Górnicza – Ząbkowice, natomiast szynobus z Sosnowca do stacji Dąbrowa Górnicza – Strzemieszyce. Społeczności Strzemieszyc i Ząbkowic dzięki takiemu rozwiązaniu otrzymałyby dogodną możliwość swobodnego przemieszczania się w głąb istniejącej konurbacji. Uważamy, że do projektu kolejki powinna być jeszcze włączona stacja Dąbrowa Górnicza – Pogoria. […]

Pomysł skierowania kolejki miejskiej do Huty Arcerol Mittal, związany jest ponadto z koniecznością dobudowy nitki kolejowej od Pogorii. Nadmienić należy, że połączenie w kierunku huty mija się z celem jeszcze z jednego powodu. Obecnie ruch osobowy z huty to głównie godziny ranne między godzinami 5 a 8 i godziny popołudniowe między godzinami 13 a 15. Związane jest to z dojazdami do/i z pracy. W pozostałych godzinach ruch komunikacyjny do/i z Huty Arcerol Mittal jest znikomy. […]

Mając powyższe na uwadze prosimy Pana Radnego w imieniu mieszkańców Strzemieszyc i Ząbkowic, dzielnic Dąbrowy Górniczej, o podjęcie konkretnych działań zmierzających do tego, aby do projektu lekkiej kolei regionalnej zostały włączone stacje Dąbrowa Górnicza – Pogoria oraz Dąbrowa Górnicza-Ząbkowice. Kolejka kończyłaby swój bieg w Ząbkowicach, a trasa szynobusu z Sosnowca zostałaby przedłużona do Strzemieszyc Wielkich.  Dla mieszkańców tych dzielnic Dąbrowy Górniczej jest to także ważne z powodu ograniczania częstotliwości połączeń autobusowych a także wręcz likwidacji połączeń autobusowych z tymi dzielnicami.”

Treść pisma przekazaliśmy także do Marszałka Województwa Pana B. Śmigielskiego i Dyrektora Wydziału Planowania Strategicznego i Przestrzennego UW Pana Andrzeja Baksika. Oczywiście nie przesądzam tutaj, co jest optymalnym rozwiązaniem z punktu widzenia wszystkich możliwych aspektów problemu, jednakże rozpoczęcie poważnej dyskusji w tym temacie miałoby jak sądzę również znaczenie dla podniesienia prestiżu i ważności negocjacyjnej naszego regionu, tj. Zagłębia Dąbrowskiego (w szczególności Dąbrowy Górniczej) w ustaleniach, do których dochodzi na poziomie województwa. Pan Prezydent Dąbrowy Górniczej ma, przynajmniej wg mnie, bardzo ambiwalentne stanowisko w tym względzie.

Komentarze

Zostaw komentarz




Ta strona wykorzystuje pliki cookie przechowywane na twoim komputerze. Jeżeli nie zgadzasz się na to opuść stronę lub wyłącz obsługę plików cookie w przeglądarce. Więcej informacji o plikach cookie znajdziesz na tej stronie