01
12
Kolej regionalna, co dalej?
Kategorie: Aktualności | 12 stycznia, 2017
Pierwsze zamysły budowy podmiejskiej kolejki na Górnym Śląsku i w Zagłębiu Dąbrowskim pojawiły się już w latach 30-tych ubiegłego wieku. Pierwszy poważny projekt, to druga połowa lat 80-tych i wiąże się on z projektem Kolejowego Ruchu Regionalnego http://katedr.republika.pl/krr.htm. Początek prac to rok 1986. Głównym założeniem było połączenie aglomeracji katowickiej z zachodu na wschód: linia Pyskowice Miasto – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice z odnogą kolejki od Gołonoga do Huty Katowice (obecnie ArcelorMittal Poland). Inwestycja zakładała budowę wydzielonego torowiska dla pociągów podmiejskich. Część stacji miała być styczna z koleją krajową. Częstotliwość kursowania kolejki miała oscylować w przedziale 5-10 minut. Planowano również skomunikowanie północnej i południowej części tejże konurbacji, tutaj nie skonkretyzowano jej ostatecznego przebiegu. Projekt upadł z końcem lat 80-tych, głównie z powodu pogarszającej się sytuacji gospodarczej kraju. Obecnie torowisko pomiędzy Dąbrową Górniczą, Gołonogiem i Tworzniem oraz pomiędzy stacjami Pyskowice i Pyskowice Miasto nie istnieje.
Do Krajowego Programu Kolejowego nie zgłoszono żadnego projektu kolejki miejskiej dla województwa śląskiego. Obecnie takie systemy funkcjonują w Warszawie czy Trójmieście. Swój projekt – BiT City realizują Bydgoszcz i Toruń. Również Łódź może pochwalić się pewnymi postępami w tej materii.
W czerwcu ubiegłego roku podczas Konferencji Transport i Gospodarka, która odbyła się nota bene w Dąbrowie Górniczej, zaprezentowaliśmy pewien model takiej kolei, jaki można byłoby utworzyć na Górnym Śląsku i w Zagłębiu Dąbrowskim: http://grzegorzjaszczura.pl/?p=38866. Zobacz, a także.
Założenia wyjściowe koncepcji opracowałem wspólnie z kolegami Robertem Warwasem i Dawidem Kmiotkiem. W listopadzie ubiegłego roku poseł Robert Warwas przedłożył interpelację w przedmiotowej sprawie: http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=08F7D739.
Z uzyskanej odpowiedzi wynika, że realizowana ma być w województwie śląskim jedynie przebudowa ciągu Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice. Wskazano również, że głównym źródłem finansowania takich projektów winny być środki pochodzące z Regionalnego Programu Operacyjnego.
Nadmieniono również, że Urząd Marszałkowski nie zgłaszał tego typu projektów w ramach RPO.
Odpowiedź tutaj:
http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=4C7E4A84.
Wydaje się jednak, że bez wsparcia ze strony instytucji państwowych tego typu projekty nie mają szans na powodzenie. Tutaj jest duże pole do popisu dla parlamentarzystów. Poseł R. Warwas pierwszy krok już wykonał. A gdzie reszta? Przedstawiony przez nas model nawiązuje w swych założeniach wprost do zarzuconego projektu KRR http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/do-kolei-miejskiej-na-slasku-i-w-zaglebiu-wciaz-bardzo-daleko-79736.html. Tu również punktem wyjścia jest skomunikowanie aglomeracji poprzez dwie linie średnicowe. Postaraliśmy się również o hipotetyczny przebieg linii południkowej. Cała koncepcja uzupełniona została o dwie linie do portu lotniczego w Pyrzowicach http://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/kiedy-koleja-do-lotniska-w-pyrzowicach-mib-odpowiada-56853.html oraz potencjalny przebieg linii dojazdowych stycznych z liniami średnicowymi.
W sprawie połączenia kolejowego poseł R. Warwas przedłożył również osobną interpelację http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=7C017CB6, odpowiedź tutaj:
http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=415B0447.
Duży wkład w ich napisanie ma kol. Dawid Kmiotek. Oczywiście jako autorzy wspomnianych koncepcji jesteśmy otwarci na inne propozycje i rzecz jasna współpracę. Z uzyskanych od posła informacji wynika, że inni posłowie również sygnalizują chęć włączenia się w projekt. Niewątpliwie projekt należałoby rozszerzyć o propozycje dla Jaworzna. Można byłoby pomyśleć o przedłużeniu linii dojazdowej z Mysłowic (na infografice kolor niebieski) oraz budowie krótkiej jednotorowej linii kolejowej od stacji Jaworzno Szczakowa przez dzielnicę Pieczyska w okolice centrum Jaworzna. Temat jest otwarty.
Komentarze
51 komentarzy do “Kolej regionalna, co dalej?”
Zostaw komentarz
Inwestycja za 370 mln w województwie śląskim
http://slask.onet.pl/slaskie-ponad-370-mln-zl-na-modernizacje-infrastruktury-kolejowej/75rshvd