Ponieważ od kilkudziesięciu lat jestem kibicem i amatorem sportu, w szczególności piłki nożnej, z dużym niepokojem przyglądam się stanowi infrastruktury stadionowej w naszej okolicy. Jeszcze jako radny Rady Miasta, wspólnie z kol. Dawidem Kmiotkiem, przeprowadziliśmy „przegląd” stadionów w Dąbrowie Górniczej i w całym Zagłębiu Dąbrowskim. Stan tejże infrastruktury już dwa, trzy lata wstecz był zdecydowanie niezadowalający. Zob.: http://grzegorzjaszczura.pl/?p=6205.

Podpalenie

Już wtedy, naszą szczególną uwagę, zwrócił stan największego obiektu piłkarskiego w mieście, a mianowicie stadionu Zagłębianki Dąbrowa Górnicza http://grzegorzjaszczura.pl/?p=12392 (58 komentarzy na blogu, to rekord – przyp. mój) i to co się wokół tego stadionu dzieje. A dzieje się dużo. Kilka lat zaniedbań ze strony władz miasta zrobiło swoje. Nie dość, że stadion został wystawiony na sprzedaż http://www.dabrowa-gornicza.pl/oferta-opis-78.html, to jeszcze na dodatek tuż przed sprzedażą „nadpalony” został budynek klubowy http://dabrowagornicza.naszemiasto.pl/artykul/galeria/1278789,dabrowa-gornicza-bedzin-pozar-siedziby-ks-zaglebianka,id,t.html. Operat szacunkowy całej nieruchomości, wg naszych informacji, to circa 5 milionów złotych. Ciekawe czy w wyniku pożaru nastąpi przeszacowanie wartości. Teoretycznie powstał pat, bo powinno się odczekać do drugiego przetargu, acz przecież budynek jest w wyniku pożaru zniszczony, a zima zrobi swoje!

Taki ciąg wydarzeń nie mógł nie zwrócić uwagi. A nie jest również żadną tajemnicą, że tereny te przeznaczone mają być pod zabudowę mieszkaniową http://www.sportowezaglebie.pl/pilka-nozna/iv-liga/koniec-zaglebianki-osiedle-zastapi-stadion,1,4,5548, http://dabrowagornicza.naszemiasto.pl/artykul/1283665,dzis-przetargi-na-zaglebiowskie-stadiony-wystawiono-obiekty,id,t.html#a3d9e31e2ceff58f,1,3,7.

Zarówno pan prezydent Zb. Podraza (lewica SLD), jak i jego pełnomocnik (obecnie doradca, pan R. Koćma (lewica SLD) działali od początku w kierunku sprzedaży tego terenu developerowi. O stadionie miejskim zdecydowanie nie mogło być mowy.

W kontekście niespodziewanego pożaru tuż przed sprzedażą obiektu sprawa staje się znowu dziwna. Jest to jednak 8,5 ha terenu. W aktualnej kadencji Rady Miasta tylko radny E. Bober (bez klubu radnych) zainteresował się tą sprawą. Obok treść jego interpelacji. Miejmy nadzieję, że jeszcze ktoś pójdzie jego śladem. Na radnych koalicji rządzącej nie ma co liczyć, bo ci stoją na baczność i merdają ogonkiem przed „PePe” Podrazą, ale radni opozycyjni mogliby się nieco ruszyć. Trzeba przyznać, że w tej kadencji Rady Miasta są wyjątkowo niemrawi i mało widoczni. Przypadkowy obserwator mógłby mieć wątpliwości czy kanapowe skrajnie lewicowe SLD jest w Dąbrowie Górniczej w koalicji z wciąż rządzącą w Polsce Platformą Obywatelską czy nie. A media o takowej koalicji przecież nic nie wiedzą!

Do pierwszego przetargu na teren po Zagłębiance (chyba można tak już pisać, o tym zasłużonym dla dąbrowskiej piłki nożnej klubie), w dniu 17 lutego, nie doszło z powodu braku choćby jednego oferenta. Dlaczego? Może celem tego podpalenia było obniżenie ceny? Taka sugestia nasuwa się od razu, temu kto to obserwuje. Jak dowiadujemy się z komunikatu Policji: „(…) Trudno powiedzieć, co było przyczyną pożaru. (…) Szukamy świadków, przyczynę pożaru ustalą biegli (…)” http://dabrowagornicza.naszemiasto.pl/artykul/galeria/1278789,dabrowa-gornicza-bedzin-pozar-siedziby-ks-zaglebianka,id,t.html. Oby Policja wykryła sprawcę. Na oko wydaje się, że wykrywalność tego typu spraw Policja dąbrowska ma wyjątkowo małą.

Niestety podobne sytuacje już miały miejsce w Dąbrowie Górniczej. A wcześniej czy później konsekwencją było zniknięcie obiektów z mapy miasta.

Oto kilka przykładów:

Przykład 1: Kino „Bajka”, właściciel prywatny http://www.dabrowa.pl/dg_kultura_kino_kinoteatr.htm#

Kino to powstało w latach 30. jako kino „Wanda” w budynku dawnego Domu Ludowego. Tuż przed wybuchem II wojny światowej zmieniono nazwę na „Bajka”. W czasie wojny mieścił się tu niemiecki magazyn wojskowy. W latach PRL-u kino padło ofiarą dwóch pożarów. Po drugim nie podjęto się już jego odnowy, toteż popadło w ruinę. W 2006 budynek kina zawalił się a ruiny wyburzono http://www.zaglebie.info/dabrowa-gornicza,koniec-bajki,774 .

Przykład 2: Kino „Uciecha” wraz z okalającym parkiem

Budynek kina wybudowany czynem społecznym przez mieszkańców Ząbkowic z inicjatywy miejscowego proboszcza, ks. Plenkiewicza. Przed wojną mieścił się tu Dom Ludowy, a po wojnie aż do 1990 roku kino. Jeszcze w latach 90-tych w budynku kina mieścił się licznie odwiedzany przez miejscową młodzież pub. Obecnie kino po spaleniu w niejasnych okolicznościach czeka na rozbiórkę. Jak doszło do tego że kino wybudowane z inicjatywy mieszkańców przeszło w ręce prywatnej firmy z Nowego Sącza? Czy na jego miejscu powstanie kolejny dyskont spożywczy, a okalający park zamieniony na parking? Czas pokaże. Wiemy natomiast jedno: mianowicie to że, mieszkańcy Ząbkowic (kiedyś podkreślmy, odrębne miasto) mają przysłowiową figę z przynależności administracyjnej do Dąbrowy Górniczej.

Przykład 3: Pałac Naczelnika w Ząbkowicach, właściciel PKP

Przykład głupoty urzędników, tym razem PKP to zabytkowy pałacyk przy ulicy Dworcowej. Prawdziwa perełka architektury. Przed wojną i długo jeszcze po 1945 roku mieściły się w nim biura dyrekcji kolei, w tym miejscowego naczelnika. Na pierwszym piętrze były pomieszczenia mieszkalne. Jak wieść miejscowa niesie pod budynkiem znajduje się niezbadany tunel (ustny przekaz). Jakiej długości?… Obecnie budynek, który jest w ruinie oczekuje na sprzedaż. Pałac Naczelnika to kolejny tego typu obiekt który został podpalony. Oczywiście sprawców nie wykryto.

Przykłady zresztą można mnożyć. Budynek dawnego Urzędu Miejskiego przy ulicy 3-go Maja czy zabytkowy pałacyk w „Małpim Gaju” (jedyny odratowany). Ale pożar w swoim czasie oczywiście był. To była za komunistów siedziba Milicji, SB i UB. Wyłania się tu jednak wspólny mianownik. Mianowicie, że były to obiekty służące mieszkańcom i w niejasnych okolicznościach zmieniły właściciela, bądź zostały zburzone.

Czy obiekt Zagłębianki podzieli ten los? Raczej tak. Aczkolwiek to czas pokaże. W Zagłębiu Dąbrowskim, w tym w Dąbrowie Górniczej wyraźnie widać, że nie stawia się na futbol. W przeciwieństwie do innych miast w Polsce czy nawet województwie http://dabrowagornicza.naszemiasto.pl/artykul/galeria/1293681,zobacz-nowoczesne-stadiony-woj-slaskiego-wizualizacje-wideo,id,t.html#2dbc905d69ae6115,1,3,2.

To pokazuje również przysłowiową „Metropolię dwóch prędkości” http://grzegorzjaszczura.pl/?p=320, czyli rozwijający się Śląsk i popadające w marazm Zagłębie – efekt rządów lewicy. Lewicy podporządkowanej służeniu nie mieszkańcom, lecz własnym partykularnym interesom oraz centrali zarządzania znajdującej się na Śląsku. Aż dziw, że mieszkańcy tak wybierają swoich przedstawicieli.

Dawid Kmiotek, Grzegorz Jaszczura


Komentarze

40 komentarzy do “Zagłębiowskie stadionowe crime story c.d. 2”

  1. Bogdan, 28 lut 2012 o 10:45

    Szkoda słów i klawiatury! Co robi Policja, przecież ma swoich informatorów i środki.

  2. Świstak, 28 lut 2012 o 15:19

    Bogdan: Policja jest w tym samym układzie:)

  3. gigi, 28 lut 2012 o 15:39

    ciekawe kto i ile wziął w łapę

  4. GG, 28 lut 2012 o 21:11

    Remontują socrealistyczny Pałac Kultury Zagłębia w centrum miasta a prawdziwy pałacyk popada w ruinę.

  5. informator, 28 lut 2012 o 22:31

    „W 1988 roku decydujący o tytule mecz odbył się w Sosnowcu. Zagłębianka wygrała wtedy z Czarnymi 3:1. Działacze z Sosnowca nie mogli się pogodzić z porażką, wykrzykiwali w stronę gości z Dąbrowy: „Ile wagonów węgla daliście sędziom?!”.
    W nagrodę za tytuł piłkarki dostały pamiątkowe zegary, a jakże – wykute w węglu. Drugie mistrzostwo drużyna wywalczyła już na „wariackich papierach”. Kopalnia przestała utrzymywać zespół. Na wszystko brakowało pieniędzy. Zagłębianka jeździła na mecze wyjazdowe czterema samochodami działaczy, trenera i lekarza: wartburgiem, ładą i dwoma polonezami. Mimo to dziewczyny grały świetnie i zdobyły nie tylko mistrzostwo, ale też jedyny dla klubu Puchar Polski (4:2 z Piastunkami Gliwice, na boisku w Grodźcu). Nagrodą za dobre wyniki był wyjazd na turniej do ukraińskiego Ługańska.
    Potem było już tylko gorzej. W sezonie 1992/93 Zagłębianka na rok spadła do drugiej ligi. W 1995 roku drużyna przeniosła się z Ksawery do RKS Zagłębia Dąbrowa Górnicza, gdzie powstała autonomiczna sekcja piłki nożnej kobiet.
    Klub zaczął wegetować, poza Krzysztofem Ślęzakiem i Jerzym Rajczykowskim właściwie nie miał działaczy. Ostatni raz piłkarki Zagłębianki wybiegły na boisko jesienią 1999 roku. Na pożegnanie zdobyły jeszcze brązowy medal halowych mistrzostw Polski w Rybniku. Zimą 2000 roku drużyna została wycofana z rozgrywek. By zespół nadal istniał, potrzeba było tylko 20 tys. zł…”

  6. Speedy Gonzales, 29 lut 2012 o 5:59

    eta, eta, eta…..

  7. Bogdan, 29 lut 2012 o 7:31

    do informatora: uświadom mnie, kto rządził w Dąbrowie G. w 2000 roku?

  8. informator, 29 lut 2012 o 9:30

    Bogdanie rządził Marek Lipczyk

  9. Bogdan, 29 lut 2012 o 15:12

    Aha. Widzę ciemność, ciemność widzę.

  10. Magda, 29 lut 2012 o 21:34

    To czerwień, czerwień. Widzę czerwony kolor.

  11. Szymon Widera, 1 mar 2012 o 9:40

    Panie Grzegorzu.
    Jako pierwszy stadionem Zagłębianki w tej kadencji zainteresowałem się ja. Na komisji rekreacji, kultury i sportu (początek 2011 r.). Już wtedy rozmawialiśmy o przeznaczeniu terenu pod developerke. Na ostatniej komisji promocji i rozwoju miasta temat stadionu poruszył Radny Pasek. Prezydent Gocyła dał nam do zrozumienia że nikt zakupem za 5mln zł nie był zainteresowany i po spaleniu domku klubowego, powinno nastąpić przeszacowanie ceny.
    Pozdrawiam

  12. Grzegorz Jaszczura, 1 mar 2012 o 10:32

    Szymon: dziękuję za uzupełnienie. Koncepcję developerską przedstawiła jedna z prywatnych firm dąbrowskich jeszcze w poprzedniej kadencji bardzo szeroko na specjalnym pokazie. Acz ja zajmuję się tu szerszym problemem.

  13. Dawid Kmiotek, 1 mar 2012 o 11:29

    Szymonie ale dlaczego jako radni opozycyjni do tej pory nie zaproponowaliście zagospodarowania tego terenu pod budowę nowoczesnego stadionu ?

  14. iti, 1 mar 2012 o 12:57

    Dawidzie Ty znasz radnych opozycyjnych w Radzie Miasta? To są tacy????

  15. Dawid Kmiotek, 1 mar 2012 o 14:06

    Sam sie nad tym zastanawiam

  16. www.szymonwidera.pl, 1 mar 2012 o 14:54

    Dawidzie a dla kogo ten stadion miałby powstać? Dla drużyn grających w 5 i niższych ligach? Na 2 sesji rady miejskiej obecnej kadencji pytałem się prezydenta co ze stadionem za 20 mln zł który obiecał kiedyś na konferencji w WSB. Odpowiedz była taka że nie ma pieniędzy i w tej kwestii nic się nie zmieniło do dzisiejszego dnia.
    ITI: Tak są tacy Radni.

  17. K Jasionek, 1 mar 2012 o 18:42

    Co do opozycyjnych radnych to pytanie zadane przez „iti” ma głęboki sens. Z pewnością nie należą do tej grupy komuchy z SLD ani również du..lizy z TPDG do której to grupy należy również Widera.Popatrzcie na tych wszystkich bezradnych i pokażcie mi chociaż 5 osób {radnych} którzy bez cienia żenady, nie czerwieniąc się po same uszy, przyznają że są w opozycji do pozostałych z rządzącej ośmiornicy albo kałamarnicy.

  18. Dawid Kmiotek, 1 mar 2012 o 18:51

    Szymonie ja cię po części rozumiem. Ale skoro radni koalicji rządzącej mają sprawę w przysłowiowym nosie, to radni opozycyjni powinni przedstawić swoje propozycje. A dlaczego na tym obiekcie nie mieliby grać futboliści Zagłębie Steelers? Komu przeszkadzał GKS Zagłębianka? Przecież kobiety tego klubu aż dwukrotnie zdobywały mistrzostwo Polski. W Dąbrowie Górniczej mocno się stawia na siatkówkę. I dobrze. Ale dlaczego nie postawić również na piłkę nożną. Ile wg ciebie przyjdzie kibiców na mecz siatkówki, a ile na mecz piłki nożnej (oczywiście np. w I lidze). Na siatkówkę przyjść może 2-3 tys. ludzi maksimum. Na piłkę nożną 5-10 tys. ludzi. Przecież Gliwice też nie mają tradycji piłkarskich, ale stadion mają najnowocześniejszy w województwie. Tak więc skoro SLD nie chce budować przyzwoitej piłki nożnej to niech to zrobi PO. Ty masz trochę większe możliwości ode mnie. Jesteś radnym a ja tylko zwykłym mieszkańcem.

  19. www.szymonwidera.pl, 1 mar 2012 o 19:17

    Panie Jasionek. Napisał Pan swój komentarz w taki sposób że Pana wypowiedź jest dla mnie niezrozumiała.
    5 Radnych:
    Widera,
    Pasek,
    Borowicz,
    Sojka,
    Węgrzynowicz
    potrafię wymienić 8 ale napisał Pan o 5 więc nie będę nadgorliwy.

  20. www.szymonwidera.pl, 1 mar 2012 o 19:24

    Dawidzie staram się jak mogę:

    http://www.szymonwidera.pl/coroczne-dotacje-na-dzialalnosc-sportowa.aspx

    Od początku kadencji staram się z „pseudokopaczy” zrobić drużynę, która będzie mogła z godnością reprezentować Dąbrowę Górniczą choćby w 2 ( czyli 3 ) lidze. Niestety ale obecni działacze piłkarscy z małymi wyjątkami (dokładnie dwoma) chcą mieć derby ze Sławkowem czy Krzykawką. Każdy trzyma stołek ( w zarządach dąbrowskich klubów jest od 6 do 11 ) i woli przysłowiowe ciastko od części dużego tortu.

  21. Dawid Kmiotek, 1 mar 2012 o 19:45

    Szymonie to napisz interpelację w sprawie stadionu Zagłębianki. Jak chcesz to ci akurat w tym mogę pomóc.

  22. iti, 1 mar 2012 o 19:49

    350 tysięcy na prywatne siatkarki właścicieli miasta. Dobre.

  23. informator-2, 1 mar 2012 o 19:51

    Pan Grzegorz też o tym pisał: http://grzegorzjaszczura.pl/?p=8952#more-8952

  24. Dawid Kmiotek, 1 mar 2012 o 20:42

    Szymonie nie ma co się obrażać na P. Jasionka. Popatrz na to trochę inaczej. Jest to jakiś głos krytyki. Ale również głos opinii publicznej. Większość ludzi ma w nosie politykę i polityków. Najlepiej jakby ich nie było. Pan Jasionek jednak znajduje odrobinę czasu by wyrażać swoje opinie na temat bieżącej polityki. Ale ludzie tacy jak On to są jednostki. Większość społeczeństwa jest niestety bierna politycznie. Dlatego takich ludzi należy szanować, nawet wtedy gdy mówią nam to co nam się niekoniecznie podoba. Z tego co ja wiem człowiek ten ma swoje zasługi. Doprowadził w mieście, oczywiście nie sam, do referendum, które o mały włos nie przyczyniło się do odwołania prezydenta Miasta, wtedy Marka Dula. I to w momencie gdy rządzące SLD było hegemonem politycznym. On jednak odważył się na taki krok. Jest on również stałym recenzentem poczynań władz miasta. Nie wiem jak obecnie ale w zeszłej kadencji RM był on również stałym bywalcem sesji RM. Jeśli uraziła cię jego krytyka to udowodnij mu że nie ma racji, a ja jestem pewien, że wtedy będzie jedną z pierwszych osób które cię pochwalą.

  25. Genowefa, 1 mar 2012 o 22:21

    Dawid Kmiotek: brawo, to obiektywna wypowiedź. Co do Pana Jasionka to ma Pan rację. Gdyby było więcej tak zaangażowanych obywateli to inaczej wyglądałaby Rada i prezydium Miasta.

  26. www.szymonwidera.pl, 2 mar 2012 o 0:09

    Dawid ale ja się w ogóle nie poczułem urażony. Nie zrozumiałem do końca w której grupie jestem i przyznałem się do tego. Miałem nadzieje na więcej wyjaśnień…
    PS. Potwierdzam Pan Jesionek jest na większości sesji i jest także częstym bywalcem komisji stałych RM.

  27. Dawid Kmiotek, 2 mar 2012 o 8:49

    Szymonie a co sądzisz o pomyśle interpelacji w sprawie stadionu Zagłębianki ?

  28. www.szymonwidera.pl, 2 mar 2012 o 14:17

    Jeżeli poprzemy to dobrymi argumentami to jestem za.

  29. ja, 2 mar 2012 o 16:07

    Grzegorzu masz błąd. Kino nie zotało zamknięte w 1990 roku. Jeszcze w tym kinie oglądałem film: „Prymas- trzy lata z tysiąclecia” a jest to film z 2000r. Sugerowanie że był tam tylko pub jest nieprawdziwe.
    Pozdrawiam

  30. Magda, 2 mar 2012 o 16:31

    Proszę rozszerzyć interpelację o sprawność działania Policji w mieście. Czy jest wystarczająca wg prezydenta?

  31. nick, 2 mar 2012 o 18:56

    do ja: mylisz się, był tam pub. Mało tego długi czas była tam również wypożyczalnia kaset wideo. Kino od początku lat 90 było zamknięte. Być może na prośbę okolicznych szkół incydentalnie puszczano jakiś film.

  32. K Jasionek, 2 mar 2012 o 21:29

    Do Szymona. Właśnie w mojej intencji we wcześniejszym komentarzu było otwarcie tej puszki Pandory w trosce o mieszkańców, oraz mieście DG i z pełną świadomością wywołałem ten temat, celem wstrząśnięcia tymi radnymi którzy uważają się za opozycję a których naprawdę można policzyć na palcach jednej ręki. Przypomnijcie sobie co ślubowaliście na początku obecnej kadencji. Podraza nie widząc w Was godnych przeciwników spycha Was na zupełny margines urządzając sobie z Was kpiny.Rozpanoszył się i tak się już rozzuchwalił, że sam chce o wszystkim decydować razem ze swoim dworem nieudaczników, którzy zamiast rąk mają grabie {bo przecież wszystkie te narzędzia znane są z jednego, że zawsze grabią do siebie}. Nic gorszego już nas spotkać nie może, kiedy Wy radni pozwolicie tym cwaniaczkom na takie swawole i kręcenie lodów. Szymonie interesuje się lokalną polityką dłużej od Ciebie, zdążyłem poznać również te święte krowy, którzy od szeregu lat zajmują dominujące stanowiska w naszym mieście i doją nas do woli. Znienawidzona karuzela z tymi samymi komuchami ciągle się kręci wokół tego samego koryta. Dlatego mam wielką prośbę do tych wszystkich radnych co uważają, że są w opozycji, przestańcie tylko tak uważać, a zacznijcie robić to do czego zostaliście powołani. Przyjdzie czas to wyborcy Was ocenią albo docenią , ale to będzie zależało tylko od Waszej inicjatywy i działalności.

  33. Magda, 2 mar 2012 o 22:13

    Szanowny Panie K.Jasionek. Wypowiedział Pan święte słowa o sytuacji w Radzie Miasta w Dąbrowie Górniczej. Szanse że oni-radni wyciagną wnioski zamiast inkasować diete prawie 2,5 tysiąca złotych za 1 sesję miesięcznie są żadne. Cicha współpraca trwa i będzie się rozwijać. A nawet gorzej, przychodzą na sesję żeby tylko podpisać listę i już ich nie ma.

  34. brylewska, 2 mar 2012 o 23:07

    Do kolegi radnego co się tu wypowiadał: i tak wszyscy wiedzą że siedzicie w kieszenii u Podrazy. Wszyscy co są zorientowani w temacie z was się śmieją. Tylko ciekaw jestem co będziecie mówić jak przyjdą wybory samorządowe, tym bardziej że poparcie dla PO spada. Ciekawi panie Widera czy będzie pan jak i pana koledzy dalej popierać Podrazę i SLD. Tylko czy ludzie was po raz kolejny poprą

  35. mieszkaniec, 2 mar 2012 o 23:21

    Kino Uciecha faktycznie zostało zamknięte na początku lat 90-tych. Potem funkcjonowała w nim wypożyczalnia kaset, a następnie knajpa. Lokal prowadził P. Marek długoletni pracownik kina, nazwiska nie będę podawał bo być może osoba ta tego by sobie nie życzyła. Potem jak dźwignęli mu czynsz musiał przenieść interes koło stadionu. Ale po kilku latach i ta knajpa się nie utrzymała. W sumie knajpa w kinie była ostatnim liczącym się lokalem. Pamiętam, że jak tam przychodziłem nie szło tam nawet miejsca znaleźć. Tyle ludzi tam przychodziło. W sumie szkoda tego kina. Ono naprawdę służyło ludziom.

  36. Krystian, 3 mar 2012 o 8:19

    Podraza w Dąbrowie Górniczej tylko piastuje urząd, a rządzi tandem Koćma – Lipczyk

  37. miotacz, 3 mar 2012 o 11:02

    Jak się patrzę na to kino i ten spalony pałacyk to się zastanawiam gdzie są ząbkowiccy radni, bo z tego co wiem jacyś tam są.

  38. Halszka, 3 mar 2012 o 11:20

    Jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniądze !!!!
    Uległ podpaleniu bo będą mogli podstawieni ludzie taniej kupić …przecież tak jest od lat !

  39. ggg, 11 mar 2012 o 9:57

    „Zwycięstwo ma ojców wielu” – a jak temat padnie przedwcześnie to zawsze znajdzie sie coś innego co można potraktować po macoszemu

  40. Zobacz śląskie stadiony marzeń!, 14 mar 2012 o 21:57

    Zobaczcie jak się buduje stadiony na Śląsku:
    http://slask.naszemiasto.pl/artykul/galeria/1293681,zobacz-nowoczesne-stadiony-woj-slaskiego-wizualizacje-wideo,id,t.html
    Tylko w Zagłębiu jest dziadostwo

Zostaw komentarz




Ta strona wykorzystuje pliki cookie przechowywane na twoim komputerze. Jeżeli nie zgadzasz się na to opuść stronę lub wyłącz obsługę plików cookie w przeglądarce. Więcej informacji o plikach cookie znajdziesz na tej stronie