04
24
Tworzeń – przystanki – kontynuacja
Kategorie: Aktualności | 24 kwietnia, 2024
Ciągle dochodzą do mnie pretensje Mieszkańców w kontekście niby zakończonej inwestycji w mieście Dąbrowa Górnicza, związanej z przebudową torów tramwajowych wraz z dostosowaniem do tego przystanków. Właściwie problemem są ostatnie znajdujące się przy Hucie ArcelorMittal (dawniej Katowice). Pisałem o tym szeroko jeszcze w grudniu 2023 r. w związku ze składanymi interpelacjami do Prezydenta Miasta w tym temacie. Zobacz przykładowo: Tworzeń – interpelacja.
Aby temat nie został zamieciony pod dywan, jak wiele drażliwych spraw w tym mieście, złożyłem kolejną interpelację:
Dąbrowa Górnicza, dn. 18.04.2024 r.
INTERPELACJA DO PANA PREZYDENTA Marcina Bazylaka
dot.: przystanków tramwajowych na Tworzniu – kontynuacja kontynuacji
na podstawie art. 24 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, w nawiązaniu do mojej interpelacji z dnia 7.11.2023 r. (BRM.0003.1578.2023), dot. przystanków tramwajowych na Tworzniu oraz odpowiedzi nań Pana Prezydenta z dnia 21.11.2023 r., a także interpelacji z dn. 22.12.2023 r. (BRM.0003.1614.2023) wraz z odpowiedzią Pana Prezydenta, zwracam się do Pana Prezydenta z następującymi pytaniami:
1. Dlaczego nie dokończono inwestycji spółki Tramwaje Śląskie S.A., tzn. dlaczego nie dostosowano do współczesnych standardów dwóch początkowych przystanków na trasie Dąbrowa Górnicza – Będzin – Sosnowiec, tj. Huta Katowice i Tworzeń Wiadukt?
Wszystkie pozostałe przystanki na tej trasie są dostosowane do nowoczesnych tramwajów, z wysokimi peronami dla osób starszych i niepełnosprawnych, z przejściami dla pieszych „z” i „na” przystanki.
Przystanek Tworzeń Wiadukt jest wykorzystywany nie tylko przez osoby mieszkające (w tym dzieci dojeżdżające do szkół) i pracujące przy ulicy Tworzeń (także zakładów pracy chronionej), ale także jako miejsce przesiadkowe dla osób jadących do tzw. zielonych dzielnic Dąbrowy Górniczy, m.in. Łośnia, Błędowa czy Okradzionowa. Aktualny stan przystanku jest tragiczny – położone są płyty betonowe z niebezpiecznymi otworami, nie można nań wjechać np. wózkiem inwalidzkim, a sam rozkład jazdy jest rurą wkopaną w beton. Ponadto przejście na drugą stronę torów, a później jezdni, jest po rozkopaniu zalane asfaltem – zniknęła gdzieś kostka, która łączyła chodnik położony w ramach Budżetu Obywatelskiego a przejściem dla pieszych. Poza tym – z chodnika nie można dojechać do przejścia wózkiem (w tym inwalidzkim) wzdłuż czegoś, co przypomina przystanek, do samego przejścia dla pieszych!
Jeszcze a propos Tworzeń Wiadukt – znajduje się tu jedyny i niepowtarzalny przystanek na żądanie dla autobusu, gdzie wysiadający wychodzą… w błoto lub trawę, w zależności od stanu pogody.
2. Jak taki przystanek może być dopuszczony w Metropolii ZTM?
Przystanek na Huta Katowice, poza wymianą torów, również nie został dostosowany do współcześnie pojmowanych norm, a przecież mnóstwo osób jeździ tam nie tylko do pracy, ale i do największego zakładu rehabilitacji w Dąbrowie Górniczej oraz placówki zdrowia!
Panie Prezydencie, rozumiem, że ktoś zapomniał wpisać te dwa przystanki do inwestycji śląskiej spółki tramwajowej, ale teraz widać jak na dłoni, że to był błąd – i co w takiej sytuacji mają zrobić Mieszkańcy i pracujący tu ludzie?
3. Czy w takim razie w nawiązaniu do odpowiedzi na moją wcześniejszą interpelację zwrócił się Pan już do spółki Tramwaje Śląskie o poważniejsze potraktowanie stanu tych przystanków i przeprowadzenie ich modernizacji?
Grzegorz Jaszczura
Interpelacja jest długa i sprawa jest w niej ujęta dosyć dokładnie; na tym zakończmy.
Dlatego kończąc, przypomnę, że sprawa przejazdu tramwajowego w tym miejscu zakończyła się, po mojej interwencji, w miarę pozytywnie. Zobacz: Tworzeń – przejazd kolejowy.
Komentarze
Komentarze (1) do “Tworzeń – przystanki – kontynuacja”
Zostaw komentarz
Przystanek powinien być kompleksowo przebudowany.Wielka inwestycja Tramwajowa w mieście a przystanki dwa zostały w takim stanie.