Jak już ostatnio wspomnieliśmy, tym razem postaramy się przybliżyć założenia koncepcyjne zagłębiowskiej propozycji połączenia miast zagłębiowskich z Portem Lotniczym w Pyrzowicach. Ale i również połączenia takich miast jak Katowice, czy Częstochowa.

A oto główne założenia projektu:

1. Pierwszym krokiem powinien być remont istniejącego torowiska pomiędzy Pyrzowicami, a Łazami/Zawierciem, jego elektryfikacja i przystosowanie do prędkości szlakowej ok. 80 km/h, a także odbudowa stacji kolejowych w Porębie, Siewierzu i Mierzęcicach.

2. Linia byłaby skomunikowana z Portem Lotniczym za pomocą szynobusu/lub zespołu trakcyjnego w formie pociągu przyspieszonego.

3. Połączenie powinno się odbywać na 3 liniach na następujących trasach:

a) I linia: Katowice – Sosnowiec Główny – Będzin Miasto – Dąbrowa Górnicza – Dąbrowa G. Ząbkowice – Łazy – Poręba – Siewierz – Mierzęcice – Port Lotniczy.

b) II Linia: Częstochowa Osobowa – Częstochowa Raków – Poraj – Myszków – Zawiercie – Poręba – Siewierz – Port Lotniczy.

c) III linia: Kraków Główny – Zabierzów – Krzeszowice – Trzebinia – Jaworzno Szczakowa – Sosnowiec Maczki – Dąbrowa G. Strzemieszyce Płd. – Dąbrowa G. Ząbkowice – Łazy – Poręba – Siewierz – Port Lotniczy.

4. Należałoby również rozważyć ewentualne połączenie kolejowe w kierunku Kielc.

Realizacja wspomnianej koncepcji nie tylko połączyłaby stolicę województwa z lotniskiem, ale dałaby szansę na dogodne połaczenie z lotniskiem miastom zagłębiowskim takim jak Dąbrowa Górnicza, Będzin, Sosnowiec, czy Zawiercie. Pozwoliła by również na modernizację i drugi żywot coraz bardziej marginalizowanym stacjom kolejowym, takim jak Ząbkowice, Łazy, Strzemieszyce Południowe, czy Sosnowiec Maczki. Po kilkudziesięciu latach połączenie kolejowe odzyskałyby również Poręba i Siewierz.

Jako Zagłębiacy, ale i również jako mieszkańcy regionu powinniśmy stać na stanowisku, że w sprawę powinny się mocno zaangażować samorządy wspomnianych miast zagłębiowskich, które do tej pory nie przejawiały większego zainteresowania sprawą, ograniczając się do wykonywania poleceń przełożonych zza Brynicy. Swoje powinni również zrobić parlamentarzyści zagłębiowscy, którzy poza okresem stricte przedwyborczym jakoś wolą być ślązakami.

Pamiętać musimy, że w sprawę połączenia miast Zagłębia Dąbrowskiego z Międzynarodowym Portem Lotniczym mocno zaangażowany był Ś.P. Poseł Grzegorz Dolniak (PO).

Uważamy, że koniecznym byłoby również wyjście i z taką propozycją, by takie miasta śląskie jak Bytom, Tarnowskie Góry i Gliwice nie zostały pozbawione szansy na dogodne połączenie z lotniskiem. Dlatego uważamy, iż po uruchomieniu kolei przez Zagłębie, powinno się podjąć dalsze kroki celem odbudowy torowiska na odcinku pomiędzy Pyrzowicami, a Miasteczkiem Śląskim. Na odcinku śląskim pociągi mogłyby jeździć nie tylko przez Bytom, ale i przez Piekary Śląskie dawną linią kolejową nr 145 Chorzów Stary – Radzionków. Z linii tej można byłoby dobudować odnogę w kierunku Bytomia, Zabrza i Gliwic (w kierunku dawnych linii 132 i 147).

Takie połączenie winno być wtedy realizowane w trasach:

I linia: Katowice – Chorzów Batory – Chorzów Miasto – Bytom/Piekary Śląskie – Radzionków – Tarnowskie Góry – Miasteczko Śl. Brynica – Ożarowice – Port Lotniczy.

II linia: Gliwice – Zabrze Płn. – Bytom – Piekary Śląskie – Radzionków – Tarnowskie Góry – Port Lotniczy.

Odcinek pomiędzy lotniskiem, a Tarnowskimi Górami oraz linia 145 powinny również zostać zelektryfikowane. Rozwiązanie takie pozwoliłoby na reaktywację stacji Zabrze Płn, ale i również odbudowę dawnej stacji Piekary Śląskie znajdującej się tuż przy granicy z Bytomiem (okolice ulic Bytomskiej w Piekarach Śl. i Al. Jana Pawła II w Bytomiu).

Dogodne połączenie z lotniskiem w Pyrzowicach zarówno takich miast jak Sosnowiec i Dąbrowa Górnicza, ale również takich miast jak i Bytom i Tarnowskie Góry, a przede wszystkim stolicy regionu Katowic jest w interesie zarówno mieszkańców Zagłębia Dąbrowskiego jak i mieszkańców Górnego Ślaska. Tylko pewien wypracowany consensus w tej sprawie może przyczynić się do wypracowania długofalowej strategii komunikacyjnej, a także może przyczynić się do rozwoju zagłębiowskiej, jak i śląskiej części konurbacji, no i rzecz jasna samego portu lotniczego.

Błędem natomiast jest przeciwstawianie Śląska i Zagłębia w tej sprawie. Po prostu należy zacząć od budowy takiej linii od Zagłębia Dąbrowskiego, gdyż tu torowisko istnieje fizycznie. Należy je tylko zmodernizować! I to należałoby zrobić w pierwszym etapie. W drugim etapie odbudować linię w kierunku Tarnowskich Gór po już istniejącym starotorzu. Na wysokości Miasteczka Śląskiego linia mogłaby połączyć się z linią w kierunku Tarnowskich Gór bardziej łagodnym łukiem, niż jak to miało miejsce w przeszłości, gdy istniał p.o. Gosek. Cała przedstawiona koncepcja jest po pierwsze tańsza niż budowa od podstaw nowej linii. Zakłada ona wykorzystanie już istniejących linii i starotorzy, tym samym odpada konieczność wykupu gruntów i eliminuje lokalne konflikty z mieszkańcami. Jedynym nowym odcinkiem byłaby tylko wspomniana powyżej łącznica (ok. 2 km). Uniwersum całej koncepcji jest jeszcze takie, że zakłada ona połączenie z międzynarodowym lotniskiem w Pyrzowicach całej konurbacji, zarówno od strony Zagłębia Dąbrowskiego, jak i od strony Śląska.

Cała koncepcja rzecz jasna może być traktowana tylko jako zaczątek do dalszej dyskusji i tak ją należy traktować. Ale od czegoś trzeba wyjść by móc dalej kontynuować działania celem zainteresowania problemem parlamentarzystów i przedstawicieli samorządu terytorialnego.

Dawid Kmiotek, Grzegorz Jaszczura

Komentarze

11 komentarzy do “Kolej na lotnisko przez Zagłębie Dąbrowske cz.II”

  1. Alek, 11 sty 2013 o 10:06

    Dziś w pociągu słyszalem jak pasażerowie mówili o tym że podpalono ząbkowicki dworzec

  2. iti, 11 sty 2013 o 11:05

    Ciekawe, może to ci sami co na Zagłębiance?

  3. Karolina, 12 sty 2013 o 15:25

    Dworzec jak stał tak stoi. Nikt go nie podpalił. Spalony natomiast jest dworzec w Strzemieszycach, a ten w centrum chcą wyburzyć

  4. PK, 30 sty 2013 o 9:37
  5. Jan, 18 lut 2013 o 18:19

    I w tym jest cały ambaras, że powyższa propozycja służyłaby mieszkańcom całej aglomeracji a nie poszczególnym osobą, które z tego tytułu, że zajmują państwowe stanowiska projekt pierwotny przysporzyłby im jeszcze więcej korzyści politycznych i materialnych natomiast społeczeństwu obciążenie w postaci podatku i dalszej nie dogodnej komunikacji dotarcia do pracy, szkoły, itp. i tak już ograniczonej i niedopasowanej komunikacji publicznej, czego ostatnimi czasy jest rozkład KOLEI ŚLĄSKICH miało być lepiej a jest gorzej jak było. Pisałem już nie raz, że jest to najrozsądniejszy projekt, bo służy wszystkim mieszkańcom naszego regionu a nawet ościennych województw, od Tarnowskich Gór wylot kierunek Kluczbork, Karsznice od Bytomia na Gliwice, Kędzierzyn, Opole. Świętej pamięci Grzegorz Dolniak, który z mównicy sejmowej mówił o połączeniu przez Zawiercie to była moja podpowiedź poprzez senatora Meresa a minister Engelchard mówił o czymś, o czym niemiał pojęcia, bo inaczej takich bzdur by nie opowiadał z mównicy sejmowej, bo ośmieszył siebie i stanowisko, które piastował. Swoją drogą gdyby nieprzerośnięte ambicje i patrzenie w czubek swego nosa naszych regionalnych włodarzy to na euro 2012 mogło już być połączenie kolejowe z lotniskiem w Pyrzowicach. Pozdrawiam.

  6. info, 12 maj 2013 o 4:10
  7. info, 3 lip 2013 o 12:54
  8. D., 5 lut 2014 o 13:29
  9. ertyk, 1 kwi 2014 o 7:13
  10. artek, 1 kwi 2014 o 16:51
  11. 22kc, 18 mar 2016 o 18:46

Zostaw komentarz




Ta strona wykorzystuje pliki cookie przechowywane na twoim komputerze. Jeżeli nie zgadzasz się na to opuść stronę lub wyłącz obsługę plików cookie w przeglądarce. Więcej informacji o plikach cookie znajdziesz na tej stronie